Winnaars Hema ontwerpwedstrijd 2012: Strik strak-kleed en Smul

Vanmorgen was de uitreiking van Hema ontwerpwedstrijd 2012. Vanwege de jubileumeditie (de 25ste keer), konden net als in 2007 ook consumenten hun ideeën insturen. Bij de studenten werd geen eerste prijs uitgereikt, wel onder de consumenteninzendingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Strenge woorden van Kirsten Roldaan, design- en conceptmanager Hema en jurylid voor de 25ste Hema ontwerpwedstrijd: de kwaliteit van de inzendingen van de designstudenten was minder dan andere jaren.

Ontwerp de nieuwe Hemaheld
De opdracht dit jaar was: ontwerp de nieuwe Hemaheld. Een typisch Hema-icoon zoals de rookworst of de fluitketel, Le Lapin genaamd, ontworpen door Nikolaï Carels in 1989 voor de wedstrijd in dat jaar.
Roldaan: ‘Het kan ook zijn dat de opdracht te ingewikkeld was, te breed.’

Handtekening Hema
Het is de taak van Roldaan om ‘de handtekening van de Hema te bewaken.’ De zogenaamde stijlbijbel is heilig binnen de organisatie. De Hema heeft drie basisprincipes: prijs, kwaliteit en desgn. En design van producten die de basics van het leven makkelijker en leuker moeten maken. Bijzondere eenvoud, dat is volgens directeur marketing Anne-Gien Haan belangrijk. Haan: ‘Het draait bij Hema om bijzondere eenvoud, zoals een heldere prijsopbouw. We maken een voorselectie van de producten om de keuze makkelijker te maken, de producten zijn herkenbaar vanwege hun vrolijke, kleurrijke uitstraling. Er moet duidelijke communicatie zijn. Babybillendoekjes heten bij de Hema gewoon babybillendoekjes.’ Als laatste noemde ze de opbouw van de bedrijfscultuur: als iets niet werkt, er niet mee doorgaan, maar stoppen.

Haan: ‘De Hema is van en voor iedereen en wellicht zijn we zo ook een stukje Nederland.’

Het grootste succes volgens haar is het specifieke Hemadesign.

Vandaar ook de hoge eisen die de jury stelde. De Hemaheld moet een tijdloos product zijn, bijzonder door zijn eenvoud, onderscheidend door zijn vormgeving en populair bij de consument.
Dat is pittig. 270 studenten stuurden hun ontwerp (met model en een berekening van de kosten) in, 1.000 consumenten (foto en/of tekening met uitleg was voldoende).

Onder de consumenten werden een derde, tweede en eerste prijs uitgereikt, plus twee eervolle vermeldingen. Onder de studenten zoals gezegd geen eerste prijs, wel een tweede prijs en twee gedeelde derde prijzen en vier eervolle vermeldingen.


1e prijs: Strik strak (‘De strik strak is een tafelkleed van biologisch afbreekbaar plastic, dat je na het tafelen makkelijk en snel omtovert tot een vuilniszak’) van Ine Reijnen, Amsterdam
2e prijs: Blijheid op een stokkie van Sylvia Adjete, Amsterdam
‘Blijheid op een stokkie zijn creatieve prikkers met een boodschap. Op elke prikker past een kaarsje.’
3e prijs: U brood van Erik Stehmann, Utrecht
‘U brood is een afbakbrood in de vorm van een, hoe kan het anders, U. Zodat uw rookworst en brood perfect combineren.’


2e prijs: Smul van Tessa Souhoka, TU Delft
‘Smul is multifunctioneel als inklapbaar mandje of plateau.Geschikt om allerlei lekkers mee te presenteren. Op elkaar gestapeld kun je ze ook als étagère gebruiken.’
Gedeelde 3e prijs: Boterhammatje van Joseph Serrarens, TU Delft
‘Het Boterhammatje maakt van je zelfgemaakte lunch een cadeautje. Verpakt in het waterafstotende papier blijft je boterham lekker vers en na het eten kun je het papier met een gerust hart bij het oud papier gooien.’
Gedeelde 3e prijs: Oorwurm van Niké Jenny Bruinsma, TU Delft
‘Oorwurm is een handig tasje voor het snoer van je oordopjes. Het is een huisje dat je oordopjes vasthoudt, zonder dat ze in de knoop raken.’

De eervolle vermeldingen bij de studenten: Ketel binkie van Tim Braams, Jip en Janneke-schaduwboek van Cheyenne Schuit, Onafscheidelijk soksetje van Isabel Berentzen, en Plots van Inge Boon (allen studenten TU Delft).

Bij de consumenten:
Panfluit van Luuk Stultiens uit Roermond en het Capriolenkratje van Marieke Tol.

Stemmen
Naast de prijswinnaars en eervolle vermeldingen zijn er nog acht ontwerpen genomineerd voor de publieksprijs. Over 12 dagen (vanaf 18 juni) kunnen consumenten drie weken lang hun stem uitbrengen voor de publieksprijs van de Hema ontwerpwedstrijd via .

Naast de publiciteit voor de winnaar, kijkt Hema of een of meerdere inzendingen in productie kunnen worden genomen en in de winkels verkocht kunnen worden. Begin mei van dit jaar kwamen drie ontwerpen van de vorige editie op het schap: Tjielp, Fotosafari en Carriermate. Begin 2011 werd de Knutseltraktatie in productie genomen.

Stem van de Hema
Tot slot: de stem van de Hema, Rick de Leeuw, presenteerde de uitreiking vanochtend. En hij zei: ‘Ik ben de stem van de Hema, en de Hema is van alle mensen. Dus eigenlijk ben ik stem van alle mensen.’ En: ‘Als ik dan leegloop op: “Baddoeken!”, dan voel ik dat ik leef!’ Een echte Hemafan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie