Zalm wilde zelf live met Priscilla

Voordat de hele wereld kennisnam van Priscilla Zalm, zagen zo’n 25 journalisten al een officieuze ‘voorvertoning’. Die oordeelden dat het goed was. Het idee om live te gaan kwam van Zalm zelf.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Meer dan 120.000 keer is het inmiddels bekeken: het filmpje waarin Gerrit Zalm optreedt als zijn zus Priscilla. De viral gaat de hele wereld over. De reacties zijn ‘voor het overgrote deel positief’, maar dat had ook anders kunnen lopen. Hans van Zon, hoofd mediarelaties, over de afwegingen om het Zalmfilmpje openbaar te maken.

Helemaal ‘onvoorbereid’ ging het filmpje niet online. Voordat de hele wereld kennis kon nemen van de zus van Gerrit Zalm, zag een groepje van zo’n 25 journalisten de cabaretvoorstelling op een persborrel met de Raad van Bestuur. Van Zon: ‘In januari nodigen we altijd een groepje redacteuren uit om in informele sfeer over de bank te praten. Het filmpje is bij die gelegenheid vertoond en daar werd goed op gereageerd. Dat gaf ons het vertrouwen dat we er wel mee naar buiten konden.’

Je nam daarmee wel een risico.
Ja,  dat was wel even spannend. Maar we hadden al wel duidelijk het gevoel: dit optreden is zo bijzonder en uniek, hier moeten we iets mee. We hebben het risico bewust genomen vanuit de gedachte:  dit is een hele sterke boodschap. Het filmpje geeft duidelijk aan dat er bij de bank iets is veranderd We hebben in het persteam alle voors en tegens doorgenomen en vervolgens besloten dat we het op Youtube zouden zetten. Daar is het inmiddels 47.000 keer bekeken. Ik begreep van de NOS dat het filmpje daar ruim 77.000 views heeft.

Wat zag je als grootste gevaar.

Dat er een golf van negatieve publiciteit zou volgen. Dat de zelfspot niet onderkend zou worden.

In hoeverre speelde een rol dat dergelijk nieuws toch niet binnen de muren blijft?

Er zat een defensief kantje aan ons besluit, maar dat gaf zeker niet de doorslag.

Wat dan wel?

De bank wil graag meedoen aan het debat over de financiële sector. Over het herwinnen van vertrouwen, de hervormingen die wij doorvoeren. Met zo’n filmpje kun je een statement maken en  heb je de regie in eigen hand.  Media zetten soms een te eenzijdig beeld neer. We hebben onlangs medewerking verleend aan Tros Radar  waarin uiteindelijk negatief en eenzijdig bericht werd over de bank. We hebben als reactie daarop een heel strak interview met onze Chief Economist integraal online gezet. Daar werd erg positief op gereageerd.  Wij zien sociale media echt als een enorme verrijking van ons mediabeleid. Als je bereid bent mee te doen aan het debat en vervolgens het lid op de neus krijgt, kun je je afvragen wat je ermee opschiet. Overigens wil ik benadrukken dat wij uiteraard vinden dat Tros Radar zoals elk medium, zijn eigen journalistieke keuzes moet maken. Dat staat buiten kijf.

De topman in een jurk. Het imago van Zalm als gerespecteerd voorman van een internationale bank – heeft dat nog een rol gespeeld?

Zeker, uiteraard hebben we dat in onze overwegingen meegenomen. We zitten voor een beursgang, hoe gaat dit vallen. We hebben daarbij ook gekeken naar vergelijkbare voorbeelden. Richard Branson die zich als stewardess verkleedde, Obama als first lady  -  er zijn meer van dat soort voorbeelden, waarbij de boodschap tongue in cheeck gebracht wordt. En die zijn goed gevallen. Dat hebben we dus aangedurfd en de internationale coverage is ook hoofdzakelijk positief. Al moet ik een slag om de arm houden, want het is nog vers. Ik hoorde van onze chief economist vanuit Hong Kong dat het filmpje daar op tv te zien was. Men was wel verbaasd. Maar moest er ook om lachen. Ook Bloomberg heeft er netjes over geschreven.

Was Zalm snel overtuigd van het nut van de actie?

Sterker, hij heeft het zelf geopperd. Kunnen jullie eens kijken: is het iets voor Youtube? We hebben daar een advies opgeschreven, alle pro’s en cons op een half A-viertje en daar is dit dus uitgekomen. Als communicatieafdeling heb je natuurlijk veel geluk met zo’n voorzitter.

;zus van&; voorzitter Gerrit Zalm

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie