Premium

Zo betrekt JWT Amsterdam de eigen chef-kok bij pitches

‘Het is niet doorslaggevend bij het winnen van een pitch, wel een andere manier om te laten zien wie je bent.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Reclamebureau – creativiteit – koken. Dat is de connectie die nu al een tijdje onderdeel is van de manier waarop JWT Amsterdam pitches ingaat. Het is iets wat ontstond en dat ging zo.

Kachel
Drie geleden startte Robbie Postma bij JWT Amsterdam als de man van de bedrijfscatering. De bedrijfskantine, zou je vroeger gezegd hebben. Postma is een ervaren kok. Hij stond jaren achter de kachel (als chef de partie, sous-chef en chef-kok) bij aansprekende restaurants als Tout Court (van John Fagel), Visaandeschelde, Restaurant As en Bicken. Werken bij een reclamebureau van naam, JWT Amsterdam, leek hem een unieke kans. &;Werken in een restaurantkeuken wordt door buitenstaanders wel eens geromantiseerd, maar het is hard werken in een omgeving van rvs, witte tegels en tl-licht. Mijn werk bij JWT is belonend omdat je direct feedback krijgt op wat je maakt.’

Carte Blanche
Bas Korsten, ECD bij JWT Amsterdam, is zichtbaar in zijn nopjes met Postma. ‘Het is een groot succes, want Robbie weet iedereen hier binnen te houden met de lunch. En we zitten aan het Leidseplein hè, dus de verleidingen zijn groot.’ Postma, die carte blanche heeft zolang hij maar binnen budget blijft, legt de nadruk op gezond en gevarieerd eten, verspreid over de hele dag.


Robbie Postma

Sushi
‘Best licht eten wel. Daarom maak ik ook altijd een vieruurtje, omdat mensen dan wel weer een appetite hebben opgebouwd. ‘Ik zorg ervoor dat er altijd wat staat. ’s Ochtends heb ik voor de trage starters, de stagiairs en de niet-thuis-ontbijters altijd een start-up klaarstaan. Er is natuurlijk de lunch, en om een uur vier zie je mensen al een beetje langs mijn bar dralen, omdat ze weten dat er iets komt. Soms een eenvoudige plak ontbijtkoek, de andere keer zelf gerolde sushi, het is in ieder geval altijd iets anders.’ Twee keer in de week bedient hij de circa 100 man van JWT, drie keer in de week eten ook nog 40 man van andere bedrijven in het Hirschgebouw mee.

Seriously surprising
Terug naar de ‘culipitch’. Op enig moment werd Postma – die bij JWT tegenwoordig al grappend als Executive Creative Food Director door het leven gaat - gevraagd om daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan pitchpresentaties. Wat ging daaraan vooraf? Korsten: ‘Maandelijks hebben wij de zogeheten Seriously Surprising Thursday, met sprekers en een borrel. Robbie maakte daar dan passende hapjes bij. Toen Opel een keer langs kwam voor een presentatie, hebben we een bagel geserveerd, met de swoosh van Opel gemaakt van groentetjes. Dat werd enorm gewaardeerd.’

Strijkijzer
De eerste keer dat Postma serieus bij een pitch betrokken werd, was toen JWT in de race was voor een elektronicamerk. Na de presentatie was er een aangeklede borrel. De hapjes die Postma en zijn keukenteam daar serveerden, waren op een bijzondere wijze gemaakt met apparaten van het betrokken merk. Korsten beschrijft: ‘Zo werd een sproeier van een strijkijzer gebruikt om Wagyu beef te besproeien met olijfolie om het vervolgens te garen met het hete ijzer.

De soep – die al wel in de keuken was voorbereid en heet gemaakt – werd in een waterkoker nog even opgewarmd om vervolgens in te schenken, c.q. op te dienen.’ De reacties van de potentiële klant waren zeer positief (‘mogen we dat op Facebook zetten?’), en Korsten wist dat hij iets goeds te pakken had. ‘Het is niet iets wat de doorslag geeft, maar wel een extra manier om je creativiteit te laten zien, te laten zien wie je bent. Het gaat in dit vak immers om de details en om de liefde voor creativiteit.’

Hieronder komen een aantal voorbeelden voorbij (in sommige gevallen zonder plaatjes vanwege de vertrouwelijkheid) die de ‘culipitch-methode’ van JWT Amsterdam illustreren.

AD

Het krantje (een zoet koekje van filodeeg) en de tosti met kaas en parmaham – in de vorm van het logo van het AD – is gewoon een visueel grapje, zegt Postma. Korsten: ‘Het sloeg ook op het idee van powerfood naar aanleiding van de nieuwe slogan “Het AD maakt sterk”.’ Na een succesvolle pitch werd het AD klant bij JWT Amsterdam.

Blue Band

Unilever boterham ‘peanutbutter and jelly’, met en blauw lint van Blue Band.

Vliegtuigmaatschappij

Postma: ‘Voor een low cost airline hebben we dit papieren vliegtuigje gemaakt. Het is gevouwen van eetbaar papier, en afgemaakt met een crème van groene thee.

Twee vingers schuim

Postma: ‘Toen we een biermerk over de vloer hadden, vroegen we naar de bekende weg “wat is de verhouding tussen bier en schuim?”. “Twee vingers schuim”, was het resolute antwoord. Ik vroeg vervolgens om twee vingers op te houden om daar een schuim – een zoete mousse gemaakt van bier - op de vingers te spuiten. Conceptueel grapje.’

Postma serveerde ook nog zelfgemaakte hopsuiker, hopschuimpjes en een grote bierdop van chocolade, gevuld met een crème van hop.

Een dessert voor Spa Barisart

Met een ingenieus dessert, beeldde Postma in een Spaflesje de grondlagen uit waardoor hemelwater wordt gefilterd. Schrijver dezes mocht proeven: een uitstekend toetje en een lust voor het oog. De lagen zijn als volgt opgebouwd:

Mos: gemaakt van een sponge van pistache
Turf: gemaakt van caramel en brownie
Zand: fijngemalen zandkoekjes
Leisteen: bittere chocolade
Kwartsiet: van mascarpone
Water: champagne met suiker

Het Parool

Een grachtengordel, uitgebeeld als een boterham met kaas (uiteraard Old Amsterdam). En Amsterdamse ossenworst in de vorm van een Amsterdammertje.

Frico

Voor Frico, het Nederlandse kaasmerk dat de Egyptische markt wil veroveren, maakte Postma een piramide van brood en kaas (Nederland), gevuld met humus (Egypte). Een echte meeting of cultures.

 

Conferentie
JWT Global organiseert eens in de zoveel tijd de zogeheten World Wide Creative Conference. Die werd vorige maand gehost door JWT Amsterdam. Korsten en zijn Executive Creative Food Director lieten de gelegenheid niet onbenut om hun ‘culipitch-praktijk’ te showen aan hun wereldwijde collega’s. Die vroegen zich af of zij daar ook niet iets mee moeten. Ja dus. Postma: ‘En dan te bedenken dat we hier niet eens kunnen bakken, omdat we geen afzuigkap hebben.’

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie