7 kenmerken voor succesvolle commprofs nieuwe stijl

Nu het medialandschap blijft veranderen en consumenten zelf ‘bepalen’ hoe ze nieuws en informatie consumeren, moeten pr-professionals zich aanpassen aan een nieuwe realiteit. Pr-goeroe Deirdre Breakenridge beschrijft de vaardigheden voor een, wat zij noemt, sociale-mediapersoonlijkheid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In december 2011 stuitte ik op een interessante infographic, getiteld Social media for the career minded. De grafiek van Voltier Creative is gebaseerd op bronmateriaal van Mashable en webstrateeg Jeremiah Owyang.

Mijn aandacht werd vooral getrokken door het onderdeel: wat maakt ze succesvol in hun werk? Owyang legde deze vraag voor aan 140 social strategists, die 11 soorten eigenschappen voor hun succes benoemden. Het is interessant om te zien dat veel van de daar genoemde eigenschappen behoren tot wat ik een sociale-mediapersoonlijkheid noem.

Sociale communicatie
Misschien realiseren pr-mensen zich het niet, maar zij hébben die kenmerken. Dat betekent natuurlijk niet dat sociale media het alleenrecht of bezit zijn van pr-mensen - we weten wel beter. Het betekent wel dat pr-profs aan de strategietafel moeten zitten. Ze moeten betrokken worden bij het proces van strategische planning, waar ‘sociale’ communicatie nu deel van uitmaakt.

Wat zijn die kenmerken dan? En wat is ervoor nodig om succesvol te zijn op het vlak van sociale media? Nou, niet veel anders dan de competenties die pr-professionals altijd al gebruiken. Op een na dan, want 46% van de sociale media-strategen schreef hun succes toe aan hun bereidheid risico’s te nemen. Zo ver zijn we nog niet helemaal. De andere kenmerken vallen wel samen met het profiel van pr-mensen:

1. Multitaskers
Pr-professionals hebben dagelijks verschillende petten op. Ze hebben op één dag tal van verschillende verantwoordelijkheden. Die lopen uiteen van in direct contact met belanghebbenden via sociale media, het omgaan met bloggers, media en analisten tot het plannen van werkgelegenheidsprogramma’s en samenwerken met partnerorganisaties. We multitasken altijd.

2. Cheerleaders die de troepen mobiliseren
Pr-profs weten hoe ze hun mensen enthousiast kunnen maken. Ze zijn betrokken bij programma’s die het moreel van medewerkers een boost moeten geven en de productiviteit op de werkvloer moeten verhogen.

3. Organisators van interdisciplinaire opdrachten
Pr-profs zijn er goed in om veelzijdige opdrachten te organiseren en te managen met crossfunctionele teams. We komen uit onze silo’s om met verschillende afdelingen in de organisatie samen te werken, waaronder marketing, sales, ict, r&d, hrm en de juridische afdeling.

4. Ervaring met sociale media
We hebben zelfs véél ervaring als het om sociale media gaat. Om precies te zijn: velen van ons steken hun handen uit de mouwen om in diverse sociale platforms te leren navigeren. We gebruiken het meest recente meet- en beïnvloedingsinstrumentarium en treden in direct contact met doelgroepen om interessante content te delen, gericht op het creëren van meer interactie in online community’s.

5. Gericht op klanten
Pr-profs zijn al sinds jaar en dag gefocust op klantenservice. Al sinds onze naam als contactpersoon in persberichten staat, handelen we vragen van klanten af en werken we samen met klantenservice. Vandaag de dag luisteren we goed naar wat er speelt en helpen we klantenservice de kennis te gebruiken die uit onze monitoringprogramma’s naar voren komt.

6. ROI-communicators
Wij pr-professionals weten al jaren dat accountability de enige manier is om succesvol te zijn in onze organisaties. We zijn geïnteresseerd in leads en verkoopcijfers, in reputatie en publiek vertrouwen, in productiviteit en klanttevredenheid. Onze communicatieprogramma’s moeten deel uitmaken van een algehele meetstrategie die gelieerd is aan de bedrijfsdoelen op hoger niveau.

7. Kennis van de organisatie
Pr-profs weten hoe de communicatie binnen de organisatie functioneert. Als je jaren in een organisatie doorbrengt, ontdek je welke communicatie-obstakels er zijn en hoe je die uit de weg ruimt door de juiste mensen bij je initiatieven te betrekken. Dat we daarnaast ook de meer traditionele uitdagingen op communicatiegebied kennen, helpt bij het opbouwen van sociale betrokkenheid en intelligentie die je nodig hebt om zaken te doen.

Eerste stap
Het doorvoeren van ‘nieuwe pr’ in ons dagelijkse werk begint bij onszelf; ieder moet zijn benadering van communicatie evalueren. Het adopteren van een nieuwe mindset, met de wens om te leren en jezelf competenties eigen te maken, is de eerste stap om van meer waarde voor onze organisaties te zijn.

www.deirdrebreakenridge.com, vertaling: Yvonne Halink

Deirdre Breakenridge spreekt tijdens de tweede jaarlijkse International Social Media & PR Summit die de komende twee dagen plaats heeft in het ING House in Amsterdam. Meer informatie is te vinden op:

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie