Altavia Unite lanceert influencertak op basis van data en automation

Onder leiding van Robert Crone voorziet Altavia Unite klanten van influenceradvies gebaseerd op uitvoerige data-analyses.

Robert Crone

Altavia Unite is volop in beweging. Vorige maand kondigde het bureau al een transformatie aan, waarbij afdelingen Altavia Sumis en FEL hun krachten bundelden. Deze maand mogen we ook delen dat de organisatie bezig is met het opzetten van een volwaardige influencertak onder leiding van Robert Crone: Influencer Specialist en Data Lead bij Altavia Unite.

Je bent Influencer Specialist en Data Analist. Hoe verhouden deze functies zich tot elkaar?

“Bij Altavia Unite combineer ik mijn kennis van consumentenpsychologie met data. Door dit vervolgens te automatiseren, slaan we een efficiëntieslag en kunnen we terrein winnen op het gebied van influencermarketing. Op dit moment ontbeert het de influencermarketing-industrie data nuttig te gebruiken bij het kiezen van influencers voor campagnes.

Data levert naast de basiscriteria zoals hoe iemand een boodschap vertolkt, het aantal commerciële samenwerkingen en brand match – een belangrijke bijdrage in zowel de oriëntatie- als de evaluatiefase van influencermarketing. Data helpt om goed onderbouwde keuzes te maken.”

In tegenstelling tot veel andere bureaus baseren jullie de influencerselectie dus deels op data. Wat hebben klanten van Altavia Unite hieraan?

“Op dit moment zijn er veel tools beschikbaar die helpen bij het kiezen van influencers. Toch worden er niet of nauwelijks berekeningen gemaakt aan de hand van beschikbare data, laat staan het automatiseren hiervan. Door opgehaalde data naast de belangrijkste basiscriteria van influencerselectie te leggen, besparen we tijd. Die uren kunnen we vervolgens gebruiken om tot creatievere campagnes te komen, maar ook om beter onderbouwde keuzes te maken voor specifieke influencers – onder andere op het gebied van waarde en bijbehorende kosten.”

Hoe gaat het bepalen van die waarde in z’n werk?

“Waardebepaling doen we aan de hand van tooling, gebaseerd op een slim algoritme. Vergelijk het maar met het bepalen van de prijs voor een online advertentie: het inkopen en inzetten van influencers is eigenlijk net zoiets. Aan de hand van beschikbare data bekijken wij hoe een influencer scoort op elementen zoals authenticiteit, geloofwaardigheid en geschat (waardevol) bereik. Deze facetten hebben we omgezet in een berekening, waar een bepaald gewicht aanhangt. Onze tooling bepaalt daarmee precies wat een influencer waard is. En wat je er dus als klant maximaal voor moet betalen.”

Wat zijn binnen Altavia Unite de ambities op het gebied van influencermarketing?

“Die ambities hangen nauw samen met de transformatie van Altavia Sumis en FEL naar Altavia Unite. We willen onze klanten end-to-end ondersteunen, of het nou gaat om een offline experience of social activatie. Influencermarketing is niet meer weg te denken uit onze samenleving, dus dit is hier een onmisbaar onderdeel van. Door dit in-house aan te bieden, stroomlijnen we ook dit stukje in het proces. Hierdoor houden we meer tijd over en kunnen we sneller de diepte in. Zo geven we het meest relevante advies.”

“Tegelijkertijd heb ik zelf de ambitie om klanten anders te laten kijken naar de inzet van influencers. Zodat ze – in plaats van allemaal korte campagnes – naar een lange termijnsamenwerking bewegen. En zodat influencers niet meer alleen gezien worden als ‘beïnvloeders’, maar dat er een positiever licht schijnt over deze vorm van marketing. Influencers zijn in mijn ogen namelijk de perfecte ambassadeurs voor een merk, maar dan moeten ze wél op de juiste manier gekozen zijn én intrinsieke motivatie hebben om voor een merk te werken. Onze tooling draagt eraan bij deze keuze te maken. Het is daarmee een data-gedreven onderbouwing voor het inzetten van een specifieke merkambassadeur.”

Plaats als eerste een reactie