Avunea biedt uitvaartplatform aan nabestaanden en zzp’ers

‘Het moet de kant op van Airbnb’

is mede-eigenaar van , dat in heel Nederland uitvaarten verzorgt. Mashud ziet dat de sector veel beter gebruik kan maken van technologie die in andere sectoren al lang gemeengoed is. “Ik schrok ervan hoe veel bedrijven in de uitvaartbranche bijna volledig op inefficiënte en foutgevoelige analoge middelen draaien. De fax gebruiken voor bestellingen is geen uitzondering.”
 

Hoe omschrijf je Avunea in het kort?
“Het is een platform dat enerzijds uitvaartzorg zonder rigide pakketkeuzes biedt aan nabestaanden en anderzijds zzp’ers in de branche een platform geeft om zich te profileren.”

Wat houdt het profileren in?
“Op onze website leggen de zzp’ers uit waarom ze voor dit werk gekozen hebben en wat hun benadering is. Nabestaanden kunnen zelf iemand uitkiezen. Hebben ze liever een man of juist een vrouw, iemand met dezelfde geloofsovertuiging, et cetera. Op onze website presenteren zzp’ers zich bovendien met hun werkgebied. Als ze daarbuiten beschikbaar zijn, wordt dat aangegeven inclusief de extra kosten. Het helpt je om op heel precies en persoonlijk bij je in de buurt te zoeken naar een uitvaartverzorger. Hulp bij keuzes maken op een van de lastigste momenten in het leven, dat is waar het om gaat.”

Wat zijn de voordelen voor de zzp’er?
“Avunea verzorgt de marketing, regelt de inkoopafspraken en doet de financiële afhandeling zodat de zzp’er zich nog beter kan richten op zijn werk.”

Wat betekent Avunea voor de nabestaanden?
“De zzp’er pakt alles voor je en begeleidt je in het hele traject – ook al is het midden in de nacht. Niet alleen rond de uitvaart en de dienst, maar ook daarna. Bijvoorbeeld regelingen treffen met de notaris, energie afsluiten en Facebook-profielen verwijderen. Onze nazorgorganisatie NuNazorg gaat alle details na waar je als nabestaande niet gauw aan denkt.”

Welk probleem los je op?
“De meeste mensen hebben een uitvaartverzekering waarin de keuzevrijheid beperkt is. Veel ligt vast en dat maakt het onpersoonlijk. De kosten en mogelijkheden zijn onderbelicht, wat zich vertaalt in een zakelijk en kil traject.

Daarbovenop komt vaak een rekening van een paar duizend euro, want de keuzes die je maakte om je dierbare de laatste eer te bewijzen, vielen buiten het budget. Natuurlijk is het deels te wijten aan gebrek aan eigen inzage en inbreng. Maar overmand door emoties loopt dat nu eenmaal zo.

Met Avunea willen wij daar verandering in brengen. We maken een vuist tegen de gevestigde orde met, momenteel, twintig zzp’ers . Zij kunnen wel de persoonlijke touch geven en zo je wenst een hele week met je meelopen. Zij hebben geen vier uitvaartdiensten per dag. We geven je één persoon die bij je past. Dat kan bij grote uitvaartondernemingen niet.”

Wanneer wist je dat je dit wilde gaan doen?
“Ik had een bijbaantje en ik was tussendoor een andere baan aan het zoeken. Een ondernemer voor wie ik toen werkte, benoemde de zeer matige efficiëntie van uitvaartverzekeringen. Hij vertelde dat veel uit de lucht gegrepen is, en rekende voor dat de marges op diensten en artikelen gemiddeld 220% bedragen. Toen vond ik het meteen tijd voor verbetering.”


Hoe onderscheidt Avunea zich van haar concurrenten?
“Wij zijn een landelijke organisatie en daar zijn er momenteel weinig van. We zijn te klein om de grote organisaties, zoals Dela en Yarden, als bedreiging te zien. Wij beschouwen de middelgrote ondernemingen als onze concurrenten, zoals Meride en Uitvaart24. Zij verzorgen tussen de 500 en 1500 uitvaarten per jaar.

In plaats van met vastgestelde pakketten werken wij met een lager tarief zonder marges. We leggen nabestaanden nooit beperkingen op. Bij ons kunnen ze alles zelf samenstellen. Weliswaar kan dat bij de grotere landelijke ondernemingen steeds vaker, maar daar betaal je minimaal 2.600 euro voor het aannametarief plus een ruime marge over producten en diensten. Een gepersonaliseerde uitvaart kan zomaar 7.000 euro of meer kosten.”

En bij Avunea?
“De helft van dat bedrag, omdat we lean te werk gaan. We hebben één kantoortje en weinig overhead doordat we met efficiënte software en internet werken en veel processen automatiseren.”

Hoe ziet het team eruit?
“Avunea heeft vijf oprichters. was mijn toenmalig manager, was toentertijd een collega. Voor de uitingen en de automatisering hebben we en , zij zorgen voor techniek, graphics en design voor het systeem en de website. Ik ben de tussenpersoon die bedenkt wat gemaakt moet worden en wat functioneel handig is. Joost leidt alle zzp‘ers en is de logistieke spil. Felix doet de administratie en alles wat met leveranciers te maken heeft.”
 

Waar wil je naartoe met Avunea?
“Naast het platform aanbieden voor nabestaanden en zzp’ers willen we een deel van de markt onder onze hoede krijgen. Voor de zzp’ers willen we het systeem uitbreiden, bijvoorbeeld met alle tools geïntegreerd op een tablet. Het moet de kant op van Airbnb. We willen eind dit jaar zo’n driehonderd zzp’ers op onze website hebben, tweehonderd uitvaartdiensten hebben verzorgd en over drie jaar richting de tweeduizend gaan. Het buitenland bewaren we vooralsnog voor de verre toekomst.”

Wat kunnen we binnenkort verwachten?
“Wij zijn al op veel zoekmachines te vinden in Nederland, en we zetten en Google AdWords in. Binnenkort gaan we met guerrillamarketing aan de slag, ook dat is iets wat vernieuwend is voor de sector, en we gaan op social media en YouTube ons bestaan kenbaar maken. Steeds vanuit de centrale gedachte dat het een onderwerp is waar mensen liever niet over praten, maar wel handig is om over na te denken.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.

Advertentie
advertisement
Advertentie