Premium

Content Icons voegt zich bij Ace: 'Influencer marketing staat nog in de kinderschoenen'

Influencer marketing is veel meer dan alleen product placement, het is een serieuze industrie, stelt Content Icons-oprichter Sara Rottenberg

Sara Rottenberg, oprichter Content Icons

Influencer marketingbureau Content Icons is vanaf vandaag onderdeel van bureaugroep Ace, dat hiermee zijn positie in 'het jongerendomein' hoopt te versterken. Content Icons, in 2019 opgericht door Sara Rottenberg en haar jeugdvriendin en tevens influencer Rianne Meijer, heeft bekende influencers als Bram Krikke, Romee Strijd en Jutta Leerdam in zijn stal en werkt voor merken als Coca-Cola, Zalando en Dior.

Recent lanceerde het bureau samen met Bram Krikke het nieuwe chipsmerk Krikkies en daarnaast een eigen zusterbureau genaamd Next Icons, dat zich volledig focust op TikTok.

Volgens Ace-ceo Rogier IJzermans vertegenwoordigt de 26-jarige Rottenberg 'de nieuwe generatie'. 'Zowel in de mensen die ze om zich heen verzamelt als in doelgroepen die ze met haar influencers bereikt.' Merken worden gebouwd vanuit cultuur, stelt IJzermans, en een sterke vertegenwoordiging in de communities van die culturen is cruciaal om relevant te blijven.

Nog maar in de kinderschoenen

Evengoed heeft het fenomeen influencer marketing nog altijd te kampen met een wat grillig imago. Het zou een hype zijn, een buzzword en influencers oppervlakkig. Hoe ziet Rottenberg dat? 'Influencer marketing is een serieuze industrie. In 2014 ging er zo'n 200 miljoen euro om in deze wereld, in 2022 tikt de wereldwijde influencer marketing-omzet de 10 miljard euro aan. Tegelijkertijd staat influencer marketing nog maar in de kinderschoenen. Er is ontzettend veel professioneel terrein te winnen, bijvoorbeeld met het lanceren van eigen producten door influencers. Succesvolle voorbeelden zijn Skims, Na-kd, Cluse en Gymshark, merken die volledig zijn gebouwd op basis van influencer marketing. Voor mij is influencer marketing dus veel meer dan product placement of koppeling met bekende merken.'

Het talent van morgen

Wat moet het in zee gaan met Ace haar bureau precies opleveren, nu de zaken toch al goed leken te gaan? Rottenberg: 'Door ons aan te sluiten bij Ace kunnen we talent dichterbij het merk krijgen - en vice versa. Op deze manier kunnen we de potentie van onze talent first-benadering bovendien beter benutten. Onze missie is om zoveel mogelijk campagnes vanuit en door onze talenten te ontwikkelen. Een talent op zijn beurt weet altijd het beste wat werkt voor zijn of haar community.' Ook voelt Rottenberg zich aangetrokken tot 'de open cultuur' en het ondernemende model dat bij Ace gehanteerd wordt. 'Waarbij de oprichters van de bureaus medeaandeelhouder worden van de groep. Zo kunnen we samen bouwen aan een gezamenlijke visie.'

De relatief jonge bureaugroep Ace timmert aardig aan de weg. Zo lijfde het afgelopen voorjaar talentenbureau Amaru in en betrok het een 'clubhuis' aan de Houthavens in Amsterdam. Andere bureaus die onder Ace vallen zijn onder meer Glasnost, Herc en Airborne.

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie