DDMA lanceert voorlichtingswebsite over strengere regels voor influencers

De nieuwe website informeert influencers, adverteerders en bureaus over de strengere regels die per direct gelden voor grote influencers.

Influencers met meer dan vijfhonderdduizend volgers hebben vanaf 1 juli aanstaande te maken met strengere regels, namelijk die van de Mediawet. Ook vallen populaire influencers voortaan onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media. Branchevereniging DDMA lanceert daarom een voorlichtingswebsite met de regels over transparantie en reclame per kanaal 'in simpele taal uitgelegd'. 

Advertentie
advertisement

Aanvullende regels voor grote influencers

De nieuwe Mediawet is op 1 november 2020 ingegaan en destijds was al duidelijk dat er aanvullende regels zouden komen voor 'grote' influencers. Die regels zijn nu bekendgemaakt en blijken vanaf 1 juli te gelden voor influencers die minimaal 24 video's per jaar publiceren, meer dan vijfhonderdduizend volgers op sociale media hebben, een KvK-inschrijving dragen en een inkomen uit hun video's halen. 

Dergelijke influencers vallen voortaan onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media en moeten zichzelf hier inschrijven. De extra regels in de Mediawet betekenen concreet onder andere dat grote influencers geen gebruik meer mogen maken van hashtags als #collab en #partner om een betaalde samenwerking te melden. Ook mogen ze geen product placement meer gebruiken in kinderprogramma's en mag een gesponsord product 'geen overmatige aandacht' meer krijgen in een video. 

Overigens vallen alle influencers onder het toezicht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zowel de ACM als het Commissariaat voor de Media kunnen boetes opleggen als een influencer de wet schendt. Bijvoorbeeld door nepvolgers te kopen of door niet te vermelden dat een besproken product of een kortingscode gesponsord is door een bedrijf. 

Website legt regels uit

De nieuwe DDMA-website influencerregels.com is ontwikkeld door branchevereniging DDMA in samenspraak met onder meer de Stichting Reclame Code (RCC) en het Commissariaat voor de Media. Op de website staat informatie voor alle influencers en specifiek een pagina voor influencers die aan de eerder gestelde eisen voldoen en zich dus aan extra regels moeten houden. De pagina geeft aan welke zinnen influencers wel en niet mogen gebruiken om volgens de Mediawet te vermelden dat de video's een commercieel karakter hebben. 

Op de website staan ook verschillende categorieën, gericht op influencers die zich specifiek richten op bijvoorbeeld beleggen, cosmetica, alcohol of voedingssupplementen. 

Naomi van der Louw, jurist bij DDMA, zegt: 'Het is geweldig om te zien hoe influencermarketing zich binnen een paar jaar van een regelloze sector tot een strak gereguleerde industrie heeft ontwikkeld. Dat laat zien hoe volwassen het vakgebied er inmiddels voorstaat.”'

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie