De kunst van het vertellen van een verhaal in 6 seconden

Youtube promoot op SXSW de 6 seconden video-ad. Broodnodig, want onze aandachtsspanne wordt steeds korter.

  • Blog
  • 11 March 2018
  • Bas Gezelle
De 6 seconden ad is ontstaan vanuit het inzicht dat 59% van de millennials na 5 seconden een advertentie wegklikt. Youtube creëerde daarom de unskippable ad en als creatieven worden we uitgedaagd om daar ons verhaal mee te vertellen. In eerste instantie werden de ads vooral ingezet als bumper ad binnen een grote videocampagne. Zonder ingewikkeld concept, maar gewoon om meer awareness te creëren zoals het merk Hefty deed voor haar party cups.
 
  
Maar een goeie 6 seconden ad is wezenlijk iets anders dan het inkorten van een 30 seconden ad. Je moet met minder beeld op een andere manier een compleet verhaal vertellen. Het is eigenlijk hetzelfde als de bekende six word stories waar veel meer aan de fantasie van de kijker wordt overgelaten. Onderstaande experimenten zijn hier goed in geslaagd.
 


Bovenstaande video is bedacht door het New Yorkse bureau Mother. Het kleinste formaat voor de grootste boodschap. Maud Deitch (Creative, Mother): “Think of your story like a joke. Distill it down to the punchline and then figure out how to build that with whatever tools you have at your disposal."
 


Voor het laatste Sundance festival heeft Google een aantal creatieve bureaus uitgedaagd om klassieke sprookjes te vertalen in verhaaltjes van 6 seconden. Diverse bureaus deden er aan mee en ik vind vooral Roodkapje van Grey en Snow White van Publicis New York heel tof. Rob Lenois (Deputy Chief Creative Officer, Grey): "The format forces you to be decisive, efficient and – most importantly – brave. The best storytelling is born out of extremes.
 
 


Google staat zoals al eerder aangegeven op SXSW om te laten zien dat het 6 seconden formaat ook goed werkt in combinatie met 15 seconden video en zelfs video’s van enkele minuten. Ze laten dit zien met de langere versies van de eerder genoemde sprookjes. De hele playlist is hier te vinden.
 
 

 

Behalve met sprookjes werd er vorige jaar op SXSW al geëxperimenteerd met echte film- en boek klassiekers die in 6 seconden opnieuw werden verteld. Bekende verhalen zoals Moby Dick, Dracula en On the origin of spieces zijn knap en grappig vertaald naar 6 seconden.
 
 
 


En niet alleen bureaus en adverteerders zetten het format in, Youtube zelf doet dit ook. Op hun Youtube-kanaal speciaal voor adverteerders delen ze allerlei audience insights in 6 seconden. Zoals: “80% of millennial parents turn to YouTube for guidance on parenting topics”
 


Youtube is niet de enige die heil ziet in het 6 seconden ad format. Twitter en Facebook bieden het format ook aan en FOX heeft zelfs een 6 seconden format op tv gebruikt.

Gaan we het hier mee redden? Volgens Marc Pritchard (Procter & Gamble chief brand officer) worden hun social video’s gemiddeld 1,7 seconden bekeken. Dus de vraag is, kan het nog korter? ;-)

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie