Premium

Dit is ceo Van der Snoek van plan bij TMG

Na de ophef rond het vertrek van twee TMG-directeuren is het nu wachten op de nieuw uit te rollen koers van het mediaconcern. Wat wil ceo Geert-Jan van der Snoek met het krantenbedrijf en de digitale tak?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vaak gehoord de afgelopen weken: ‘Het is alsof voetbalclub Cambuur Ajax overneemt’. Verwijzend naar het feit dat de sinds juli actieve nieuwe TMG-ceo Geert-Jan van der Snoek (foto links) en zijn gevolg afkomstig zijn van de kleinere uitgever uit het noorden, NDC Mediagroep. Elke ceo verzamelt graag vertrouwelingen om hem heen en dat heeft Van der Snoek dus ook gedaan. De financiële baas Leo Epskamp, de nieuwe directeur van de regionale tak Gert Jan Oelderik én het hoofd human resources Dirk Valstar die deze week nog werd gepresenteerd aan het personeel, komen allen van NDC. Alleen de beoogde nieuwe commercieel directeur directeur TMG Landelijke Media Roland van Kampen kan niet aan het lijstje worden toegevoegd, omdat de or .

Het aanstellen van deze NDC-clan leidt tot onvrede bij een fors deel van het Telegraaf-personeel. Tekenend is de manier waarop directeuren Frank Volmer en Tim Klein . Het besluit om de twee directeuren te laten gaan was al in de zomer genomen, maar nog niet met de aandeelhouders gedeeld, laat staan met de personen om wie het gaat zelf.

Verder houdt Van der Snoek de plannen die hij met TMG heeft dicht bij zich en laat hij zich verder niet al te veel zien. Gisteren was hij wel ‘zichtbaar’ op de afscheidsborrel van Volmer in het gebouw aan de Basisweg. Op deze borrel in kerstsfeer werd duidelijk dat Volmer zeer geliefd is binnen en buiten het concern. Er waren naast vele medewerkers ook talloze hotshots uit de mediawereld aanwezig. Fons van Westerloo bijvoorbeeld, die Volmer ook nog toesprak. Hij meldde ‘verbijsterd’ te zijn toen hij het nieuws las dat de directeur TMG Landelijke Media moest vertrekken. Overigens wenste Van Westerloo de nieuwe raad van bestuur ‘veel succes’. Wellicht met een wat sarcastische ondertoon, maar dat kan schrijver dezes ook verkeerd hebben geïnterpreteerd.

Maar het wordt geen makkelijke opgave voor Van der Snoek c.s. Bij de presentatie van de cijfers van het derde kwartaal liet hij weten dat er een grondige analyse van het bedrijf was gemaakt en dat ‘het kostenbewustzijn van de onderneming, de focus en executiekracht, en de efficiency van processen en systemen beslist naar een hoger niveau moeten.’

En daar moet haast mee gemaakt worden, want TMG heeft de afgelopen jaren al veel tijd en geld verloren met directiewisselingen, het zoeken naar nieuwe verdienmodellen en verkeerde aankopen (Hyves).

De ceo zou op basis van verschillende goede bronnen binnen en dichtbij het Telegraaf-concern de volgende maatregelen kunnen gaan nemen.


1. Er komt een Telegraaf met verschillende regio-edities.
De landelijke tak, waaronder dagblad De Telegraaf valt, en de regionale uitgeverijen moeten in elkaar worden geschoven. Het is de grote wens van Van der Snoek NDC Mediagroep binnen te slepen. In het hoge noorden is men volgens overigens woedend op Van der Snoek over de ‘rokende puinhoop’ die hij daar zou hebben achtergelaten.
Over NDC zouden strategische onderhandelingen zijn met De Persgroep, zo meldden bronnen al eerder. Vandaag werd bekend dat NDC opnieuw gaat snoeien in het personeelsbestand. Er moet iets gebeuren aan de grote schuldenlast van de noordelijke uitgever én het ‘enorme pensioengat’. Van der Snoek zou vorige week bij ING in Groningen op de koffie zijn geweest.
Zijn wens ziet er als volgt uit: een grote Noord-Nederlandse regiokrantentak met daarin de NDC-kranten plus het Noord-Hollands Dagblad. De Persgroep zou dan het Leidsch Dagblad kunnen overnemen en dat aan het AD toevoegen.
Het samenvoegen van landelijk en regio zou in de praktijk betekenen dat de regionale dagbladen van het Telegraaf-concern naast het regionieuws de algemene content van De Telegraaf gaan gebruiken en dat er dus niet meer wordt ingekocht bij De Persdienst (DPD) van Wegener. Het scheelt in de praktijk– onder meer - een hoop personeelskosten. 

2. Print en digitaal gaan apart opereren en er wordt een nieuw digitaal bedrijf opgetuigd.
Dit zou een opvallende stap zijn. Immers dit zou de omgekeerde weg zijn, waar uitgevers hun print- en digitale strategie integreren. Naar verluidt heeft grootaandeelhouder Frank Botman (Dasym) – die een grote vinger in de pap heeft in de nieuwe TMG-koers – het initiatief genomen om een nieuw, losstaand digitaal bedrijf op te zetten. Dat gebeurt naar alle waarschijnlijkheid met deelname van Dasym en andere partners/investeerders.
Het is bekend dat Botman niet zo’n voorstander is van nog meer print bij TMG. Hij wil dat het bedrijf zich volledig richt op vlaggenschip De Telegraaf en daaromheen online merken gaat bouwen en e-commerceactiviteiten gaat opzetten.
Die kant zou het met het nieuwe digitale bedrijf op kunnen gaan, maar details zijn nog onbekend omdat de plannen as we speak worden gesmeed. Vandaag komt de raad van commissarissen bijeen, wat zou kunnen betekenen dat de plannen van Botman besproken gaan worden.

3. Sky Radio Group wordt – in delen - verkocht.
Volgens de ‘lijn-Botman’ niet een onlogische stap, want de vraag is of de drie commerciële radiozenders die onder Sky Radio Group vallen wel synergie met De Telegraaf hebben.
Van der Snoek liet afgelopen zomer Sky Radio Group baas Philip Alberdingk Thijm vertrekken naar Keesing Media Group, een ander dochterbedrijf van TMG.
Officieel om Keesing klaar te maken voor verdere internationalisering en daarnaast focus op de groei van digitale applicaties. De bestuursvoorzitter is nu zelf tijdelijk directeur van Sky Radio Group ‘totdat er een nieuwe directeur is benoemd’. Verder werd Erik de Zwart teruggehaald naar zijn oude liefde Radio Veronica om daar als station manager te gaan fungeren. De bronnen melden dat De Zwart het stroef draaiende Veronica moet oppoetsen en met een aantal investeerders zou kunnen kopen. Vervolgens zou Sky Radio apart verkocht kunnen worden. De ingewijden melden ook dat er inmiddels al een bod op Sky Radio is geweest, maar dat was te laag.

De komende maanden zal meer in detail bekend worden van de te volgen strategie. De vraag is: is Van der Snoek een passant die TMG herstructureert en daarna weer een nieuwe taak op zich neemt, of hoort hij écht bij De Telegraaf-familie (zijn vrouw komt overigens uit de Van Puijenbroek-dynastie, die andere grote TMG-aandeelhouder). In dat licht is het opvallend wat hoofdredacteur Sjuul Paradijs en Frank Volmer zelf zeiden tijdens hun speeches. Paradijs riep meerdere malen: ‘Hier gaat het om: "Ben je voor of ben je tegen de Telegraaf?" Kortom, is de bewegingsruimte van de TMG-top beperkt? Volmer: ‘We zijn een zwerm die om elkaar heen draait, geen kudde die achter de leider aan loopt.’

Foto bovenaan: ANP.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie