Optimel kiest voor unieke samenwerking tussen Havas Lemz en Opvallers

Wie als marketeer een tijdje meedraait bij de grote FMCG merken weet hoe het gaat.

Samenwerking Optimel, Opvallers en Havas Lemz

Vaak is voor ieder onderdeel van de marketingmix een stukje budget verdeeld onder een x aantal bureaus dat ieder gespecialiseerd is in zijn eigen discipline. Uiteraard wordt er uitstekend samengewerkt. Als het op activatie aankomt dan lijkt er hierin echter soms een barrière te bestaan. Optimel besloot een brug te slaan tussen Havas Lemz en Opvallers.

Optimel lijkt hiermee één van de eerste merken te zijn die kiest voor een integrale aanvliegroute waarbij deze uiteenlopende disciplines de koppen bij elkaar steken. Hierbij is zowel gekeken naar efficiëntie als naar effectiviteit. Sampling activiteiten zijn volgens Marieke Liesting-Noorlag van Optimel een essentieel onderdeel van de totale campagne om mensen ook daadwerkelijk kennis te laten maken met het product.

Waarom sampling?

“Alle producten en recepturen van Optimel zijn dit voorjaar vernieuwd. De vernieuwde Optimel producten hebben meer smaak, maar minder ingrediënten en zijn natuurlijk nog steeds net zo lekker. Maar dat kunnen wij wel vertellen, veel beter is het als consumenten dat zelf proeven, want proeven is geloven. Daarom is sampling een belangrijk onderdeel van onze campagne en delen we samen met Opvallers maar liefst zo’n 1 miljoen samples uit!” Aldus Marieke Liesting-Noorlag, Brandleader Optimel, Vifit & Yoki.

Optimel
Optimel Optimel

Het doel van Optimel was zoveel mogelijk mensen in contact brengen met het vernieuwde receptuur en mensen overtuigen van de lekkere smaak. Iets concreter geformuleerd: Het realiseren van 1 miljoen contactmomenten tijdens de campagne. Uitgangspunt hierbij was dat het activatieplan van Havas Lemz doorvertaald moest worden naar outdoor, nearstore en instore acties. Met recht fors te noemen.

Havas Lemz was in de lead in het overall activatieplan. Samen met Opvallers is de campagne ‘op straat’ in nauwe samenwerking gecoördineerd. Opvallers was eindverantwoordelijk voor het stuk creatie en strategie met betrekking tot outdoor, nearstore en instore activaties. Ook voor locatieplanning, logistiek (gekoelde sampling en -transport), het trainen, selecteren en plannen van ervaren promoters en demonstrateurs was Opvallers verantwoordelijk.

Etem Cetin, commercieel directeur bij Opvallers; “Ironisch genoeg maken we regelmatig mee dat we worden gevraagd om bijvoorbeeld een nearstore campagne te bedenken. Onze eerste vraag is dan of er al een ATL campagne op stapel staat. Het is namelijk zonde als we tijd steken in een concept terwijl hierover al door iemand anders is nagedacht. Toch kiezen klanten er vaak voor om de werkzaamheden niet op elkaar af te stemmen. Dat proberen we te doorbreken. Want als we samenwerken, dan versterken we niet alleen elkaar, ook besparen we de klant bakken met geld.”

“Havas Lemz was verantwoordelijk voor de ATL campagne maar heeft ons vanaf het begin al aangehaakt. Zo wisten beide partijen precies wat er op stapel stond. Dat heeft ervoor gezorgd dat we alles perfect op elkaar konden afstemmen. Daardoor versterken de activiteiten elkaar. Omdat we vanaf het begin deel hebben genomen aan het proces waren de lijntjes korter, werd er makkelijker kennis uitgewisseld, en konden aanpassingen sneller worden doorgevoerd.”

‘Proeven is geloven’ was - en is - het adagium. Daarom lag de focus op het creëren van zoveel mogelijk contactmomenten, waarbij mensen in aanraking komen met de vernieuwde Optimel receptuur. En niet alleen de smaak is vernieuwd. De nieuwe Optimel kreeg ook een nieuw jasje. Daarom hebben we settings en actiematerialen ontwikkeld waarbij het packshot centraal staat om de herkenbaarheid te stimuleren. Er is uitgegaan van verschillende touch points en uiteenlopende mogelijkheden op gebied van locatietype, bereik en kosten. Zo is er een uitstekende mix van zowel massa (bereik) als shopper activaties (sales) gerealiseerd.

Instore campagne Optimel
Instore campagne Optimel Instore campagne Optimel

“De omvang van de activatie/fieldmarketing campagne is behoorlijk. 40 Outdoor acties in high traffic steden en stations, 15 Nearstore acties in winkelcentra en stadscentra, 150 Instore rondes bij unieke Albert Heijn en PLUS winkels, 50 Instore displays bij unieke COOP winkels en diverse guerrilla acties op doelgroepgerichte locaties. “Met de totale sampling- en demo-campagne beogen we zo’n 1 miljoen mensen te bereiken en met onze programma’s leveren wij een substantiële bijdrage aan het realiseren van deze bereik doelstelling” aldus Etem Cetin. De campagne is live gegaan in week 14 en de fieldmarketing activiteiten zijn een week later gestart. De sampling campagne loopt tot en met week 26.

Martin Damen, directeur Opvallers; “We hopen dat deze campagne een eye opener is voor andere merken. En bureaus natuurlijk. Want een bureau dat het beste met zijn klanten voor heeft, denkt mee. Als de doelstelling om sampling schreeuwt, dan zou je ons eigenlijk direct aan moeten haken. Want samenwerken leidt tot synergie.”

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.