Facebook is leuk, maar Instagram is leuker

Expertsessies, best-cases en succesvolle nationale en internationale praktijkvoorbeelden. Een impressie van The Facebook Conference.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Grappig om te zien dat in de programmering van het event veel aandacht is voor Instagram (toevallig was gister de vijfde verjaardag van Instagram). Het voelt alsof Instagram al is uitgegroeid tot een volwassen social channel. Uit diverse cases blijkt dat we nog zoekende zijn hoe je Instagram effectief moet inzetten.

In dit Instagram panel werden we door Eliane Roest, Leroy van Limbeek en Charlotte van den Berg, bijgepraat over content, followers, hashtags en interactie. Een goede post bestaat uit professionele foto&;s die passend zijn bij de klantbehoefte, aldus Eliane. Leroy voegt toe: de tone of voice moet aansluiten bij de doelgroep en het gebruik van diverse hashtags zijn essentieel. Hashtags zijn een aanvulling op je bericht. Soms hoeft de hashtag niet functioneel te zijn, maar kan het wel passend zijn bij de post. Het maakt je post completer. En uiteraard word je door het gebruik van hashtags beter gevonden. Hierbij heeft het tot doel dat je echt interactie creëert met de volgers.

Van Limbeek: &;Interactie is het toverwoord om meer volgers te krijgen. Reageren op comments en persoonlijke berichten zoals felicitaties op verjaardagen of dat ze bijvoorbeeld een wedstrijd hebben gewonnen wordt gewaardeerd en leidt tot engagement. Daarnaast is het plaatsen van continu nieuwe foto&;s van belang en dat je het persoonlijk maakt.&; Daarnaast kan je uiteraard ook vragen stellen aan je volgers, vulde van Limbeek aan.

Instagram is nog positiever, vrolijker en de reacties zijn minder negatief dan op Facebook. Misschien komt het door de doelgroep die wellicht iets minder kritisch is dan een oudere doelgroep, denkt van Limbeek. Daarnaast is Instagram echt een inspiratie-platform en ben je wellicht in een andere mood.

Instagram is nog volop in ontwikkeling. De betekenis van het &;hartje&; is voor ieder bericht anders (like, respect, etc.). En indien je een gesponsord bericht hebt is het nog een grijs gebied hoe je dit kenbaar maakt: of via en doe je dat bij ieder bericht of eenmalig? Mijn conclusie: Instagram is oud genoeg om er resources op te zetten en jong genoeg om vooruit te lopen op je concurrentie. Want: de jeugd heeft de toekomst!

Facebook X Instagram

Instagram: veel merken zijn nog niet of nauwelijks actief op dit snel groeiende visuele sociale netwerk. Marcel & Japie van A Friend of Mine deelden hun ervaringen in een grappige Prezi. Met een vergelijking van &;werk&; en &;kroeg&; maakten zij de verschillen duidelijk tussen Facebook en Instagram. Je bent dezelfde persoon, maar op je werk gedraag je toch net even iets anders dan in de kroeg. Kortom: dezelfde persoon, andere vibe. Momenteel is Instagram in de fase waar Facebook een jaar of 7 geleden was. Inmiddels is Facebook uitgegroeid tot &;werk&;. Voor een post worden de berichten intern door diverse mensen gereviewd en is de inzet van Facebook een serieuze aangelegenheid geworden, aldus Japie. Hierbij is Instagram de kroeg geworden. De berichten zijn losser en de reacties ook meer ontspannen en positiever.

Japie trekt de conclusie: Facebook is voor de inzet van e-commerce en een service kanaal. Waarbij Instagram een goed platform is voor de branding van het merk. Hierbij is het belangrijk om voor beide platforms eigen unieke content te maken. Concreet houdt dit ook in dat je voor een Instagram-post zo 3x meer tijd kwijt bent in vergelijking tot een Facebook-post. Sneakerdisctrict bewijst echter dat het je ook op beide platforms dezelfde content kan posten.

Is volgend jaar Instagram &;werk&; geworden en WhatsApp de &;kroeg&;? Of Snapchat, Facebook Messenger, Vine, WeChat....

WhatsApp voor bedrijven

WhatsApp voor bedrijven is the new kid on the block. Jarno Duursma is social media trendverkenner en schreef de eerste Nederlandse handleiding over het zakelijk gebruik van WhatsApp. Een presentatie zonder statistieken, dat kan uiteraard niet. Duursma begon zijn presentatie met diverse Nederlandse statistieken: WhatsApp is de meest geopende app per dag, 9.6 miljoen gebruikers, gemiddeld ontvang je 30 berichten per dag en verstuur je er 66 (verschilt enigszins per doelgroep, red). Met de webtool van WhatsApp behaal ik eenvoudig zelf het dubbele aantal berichten per dag.

Duursma geeft aan dat de grote kracht van WhatsApp ligt in de eenvoud in het gebruik. Iedereen snapt hoe het werkt. En door het grote gebruik kan je je doelgroep goed bereiken. Een goed middel om zakelijk in te zetten. WhatsApp heeft een sfeer van vertrouwen, waarbij het voelt als een 1-op-1 communicatie. Hierbij is de communicatie ook vriendelijker en worden andere fatsoensnormen aangehouden. Mede daardoor is de CTR (doorklik ratio) in de diverse cases van 31 % tot 114% erg hoog, aldus Duursma. Hij voorziet dat WhatsApp de aankomende jaren nog sterker zal worden ingezet als service kanaal. Liefkozend Whappcare genoemd. Aandachtspunten zijn er evenzeer: zo heeft WhatsApp geen open API en bij veel volume of het gebruik van veel url-linkjes en standaardantwoorden bestaat de kans dat WhatsApp je blokkeert.

Transavia case

Transavia’s webcare manager Jerry Downing deelde zijn ervaringen over de ‘second wave of webcare’. Na een softlaunch (WhatsApp nummer stond bewust verstopt op de service pagina) heeft Transavia momenteel 4600 unieke gesprekken per dag. Gemiddeld houden drie mensen per dag zich hier voltijd mee bezig. Vooralsnog is er geen verdienmodel aan WhatsApp gekoppeld. Wat levert het dan wel op? Vergroten van de bereikbaarheid, naamsbekendheid, voorloper zijn in de markt (eerder dan KLM) en het is een waardevolle aanvulling op de digitale strategie. Overigens is WhatsApp goedkoper voor de klant, want bellen met de klantenservice betreft een 0900 nummer, aldus Downing.

Downing deelde de mening van Duursma dat de toon op WhatsApp vriendelijker is. Het voelt als een digitaal verbaal gesprek. Overigens is hierdoor ook de verwachting dat de reactietijd bijna realtime moet zijn. Die claim maken wij nog niet, maar de gebruiker verwacht dat onbewust wel.

Een kleine take-away voor de toekomst: Transavia gaat zich in 2016 richten op de inzet van Facebook messenger.

Ook deze derde editie van The Facebook Conference heb ik mij laten inspireren met diverse best practises en nieuwe tactics. Wellicht dat het de organisatie lukt om volgend jaar ook enkele cases van (klein) MKB organisaties een podium te bieden hoe die Facebook/Instagram succesvol hebben geïntegreerd in hun social media strategie. Een track voor Instagram was een verstandige keuze. Volgend jaar succesvolle WhatsApp business cases? Of wordt het Facebook messenger. Of toch WeChat?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie