Het compromis: zal het ooit verdwijnen?

De hele wereld hangt aan elkaar van compromissen. In ons werk is dat niet anders. Iedereen wil immers een eigen draai geven aan een plan of concept. En dat terwijl het eindresultaat er vaak niet beter door wordt...

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Laatst was ik nog bij een groot bedrijf waar zelfs toegegeven werd dat de communicatieafdeling niet het laatste woord had over de communicatieuitingen. Daar was het compromis bijna het einddoel. Wat zou er gebeuren als er bij een dergelijke onderneming gewoon werd vertrouwd op de kwaliteiten van de communicatieafdeling? Zou het echt zo slecht zijn voor het imago van het bedrijf om te luisteren naar wat de professionals over de communicatie te zeggen hebben? Natuurlijk snap ik best dat er bepaalde redenen zijn om te kiezen voor een terughoudende communicatiestrategie, maar ik vind het zo jammer! Zo weet je nooit hoe het ook had kunnen zijn...

Zelf baal ik het meest van concepten die helemaal af waren, maar waar door het compromis juist weer de scherpe rand af is gehaald. Er zijn genoeg concepten die ik om die reden niet in mijn portfolio doe, omdat ik vind dat het in een eerder stadium veel beter was. In andere gevallen heb ik minder moeite met compromissen. Bij sommige long copy bijvoorbeeld. Als de klant er graag nog een alinea bij wil hebben, dan doe ik daar niet moeilijk over. Zeker niet als het gaat om een interne nieuwsbrief of iets dergelijks.

Om antwoord te geven op mijn eigen vraag: ik denk dat we nooit van het compromis verlost zullen worden. Maar zeg nu eerlijk: als je altijd je zin krijgt is het toch ook niet leuk?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie