Premium

Het perfecte plaatje bij een verhaal? Zo doet De Correspondent dat

Ernst-Jan Pfauth over beeldmanipulatie in het nieuws

Bewust omgaan met beeld en is nu belangrijker dan ooit. Dat vertelt Ernst-Jan Pfauth tijdens , een evenement van ontwerpbureau in de Stadsschouwburg Amsterdam. Pfauth is uitgever en medeoprichter van De Correspondent en was daarvoor chef digitaal bij NRC Handelsblad.

 

 

Multimediaal

We kennen het journalistieke platform vooral van de longreads, maar volgens de oprichter verandert dat. De Correspondent geeft sinds kort ook boeken uit, maakt podcasts en lokt mensen naar verhalen met video. Pfauth vertelt dat de beeldredactie aldoor belangrijker wordt.

Belang van beeld

Beeld heeft namelijk steeds meer invloed op hoe wij de wereld zien. Dat geldt niet altijd voor foto&;s in kranten, maar ook nieuws op tv en sociale media. We ontvangen nieuws via steeds meer verschillende kanalen en de meeste van deze nieuwe media zijn vooral visueel (Facebook, Snapchat). Wie het publiek naar een goed verhaal wil lokken, heeft beeld nodig. Pfauth: &;Vormgevers en fotografen worden belangrijke verhalenvertellers.&;

Gevaar

Er schuilt ook gevaar. &;Elke foto geeft eigenlijk een vertekend beeld van de werkelijkheid&;, vertelt de uitgever. Hij laat een reportage van fotograaf Jimmy Kets zien. In onderstaand filmpje zie je mooi hoe een fotojournalist de &;waarheid&; kan manipuleren.

De Correspondent heeft een stappenplan om bewust om te gaan met beeld:

1. Verzet je niet tegen beeld.
Er zijn serieuze kranten die zo weinig mogelijk beeld gebruiken, maar dat werkt niet. Als voorbeeld gebruikt hij de , een serieuze krant die zich verzet tegen manipulatieve beelden door nauwelijks foto&;s te plaatsen. Een nobel streven, maar de oplage van de krant daalt drastisch. &;In de digitale wereld wordt beeld steeds belangrijker.&;

2. Investeer juist in beeld.
Plaats geen stockbeeld bij je verhalen. Saaie stockfoto&;s bij je artikelen inspireren je publiek niet en nodigen je lezer niet uit tot nadenken. &;Trek mensen met beeld een groter verhaal in.&; De Amerikaanse progressieve doet dat heel goed, vindt Pfauth. Zie onderstaande video waarmee zij mensen een serieus verhaal in lokken.

;s war: Who is fighting and why

&;Dit principe hebben wij schaamteloos gekopieerd&;, vertelt Pfauth. De Correspondent maakte bijvoorbeeld korte filmpjes waarin de journalisten op een toegankelijk manier vertellen over het basisinkomen.

Onderstaande animatie legt het proces van Geert Wilders uit in vijf minuten.

3. Verrijk verhalen met beeld.
Beeld moet iets toevoegen aan het verhaal. Als voorbeeld noemt hij de foto&;s van zielige ijsberen die telkens weer gebruikt worden bij verhalen over klimaatverandering. &;Die foto&;s prikkelen mensen niet,&; zegt hij. &;Je voelt meteen: die ijsbeer is toch al verloren. Zoek beelden die verrijken, je aan het denken zetten en iets toevoegen aan het verhaal.&;

Zo gebruikt De Correspondent bijvoorbeeld een  of die laten zien hoe het nu echt met de aarde gaat.

4. Analyseer en bekritiseer beeld.
Geef de beeldredactie de ruimte om te laten zien hoe zij beelden samenstellen en selecteren, zoals  of dat doen. De Correspondent heeft een .

5. Strijd voor de beeldcultuur.
&;De beeldcultuur wordt bedreigd&;, vertelt Pfauth. Hij bespreekt Facebook, het medium dat een steeds belangrijker rol krijgt bij nieuwsvoorziening, maar tegelijkertijd . &;Nooit eerder haalden zoveel mensen hun nieuws van hetzelfde medium. Maar dit medium heeft een probleem, het kan niet omgaan met beeld.&;

Bekijk ook van Arjen Lubach over de censuur van Facebook. Pfauth roept het publiek op om bewust te zijn van dit soort manipulatie en ertegen .

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie