Instagrammers ontmaskeren #metoo-daders uit de reclamewereld

Het account ‘Diet Madison Avenue’ strijdt anoniem tegen seksuele intimidatie en ongelijkheid.

Zeventien anonieme klokkenluiders beschuldigen bekende media- en reclamemannen van seksuele intimidatie via Instagram. Op het account ‘Diet Madison Avenue’ hebben zij sinds januari drie namen onthuld en dreigen meer ‘metoo-viezeriken’ te ontmaskeren. Dat meldt AdAge.

In de omschrijving van het account staat ‘exposing sexual harassment in advertising agencies since October 2017, cuz HR won't.’ (wij stellen seksuele intimidatie in de reclamewereld aan de kaak sinds oktober 2017, omdat HR het niet doet)

'Geen roddels maar feiten'
De klokkenluiders schrijven dat zij alle verhalen uitgebreid onderzoeken en vertrouwelijk omgaan met hun bronnen. Via Instagram Stories laten ze herhaaldelijk weten dat ze geen roddels publiceren: ze gebruiken meerdere bronnen en werken samen met advocaten, phd-studenten en professoren.

Tot op heden zijn drie mannen beschuldigd van #metoo-praktijken: Joe Alexander (creatief directeur bij Martin Agency), Paul Colman (strateeg bij Wieden & Kennedy London) en Ted Royer (creatief directeur bij Droga5). Royer is afgelopen donderdag ontslagen.

Namen, informatie en observaties
De pagina heeft op moment van schrijven 12.600 volgers. De initiatiefnemers zijn zeer actief op Instagram. Ze publiceren niet alleen namen, maar ook informatie en observaties over seksegelijkheid en intimidatie in de media- en reclamewereld. Het Amerikaanse magazine AdAge onderzocht het account en ging via Instagram Messenger in gesprek met de klokkenluiders. Uit het gesprek blijkt dat de groep bestaat uit 17 mannen en vrouwen in de reclamewereld. Zij krijgen hulp van 42 contentcreators, copywriters en communitymanagers.

Anonimiteit
Ze leggen uit dat het belangrijk is om anoniem te blijven. ‘Slachtoffers durven hun verhalen met ons te delen omdat we anoniem zijn. Ze vertrouwen ons, en wij beschermen hen en hun verhaal.’

Bang om kritiek te uiten
AdAge vroeg diverse mensen uit de reclamewereld om hun mening. Op sociale media staan voornamelijk positieve reacties op het account, maar er zijn ook veel mensen die de manier waarop Diet Madison Avenue het probleem aanpakt afkeuren. Deze critici durven volgens AdAge niet openlijk te reageren, omdat ze vrezen dat ze zelf genoemd worden door het account.

Ongepast
Diet Madison Avenue plaatst namelijk ook namen van ‘medeplichtigen’, zoals HR-medewerkers, managers en zelfs de vrouw van een van de beschuldigde mannen. Een anonieme bron zegt: ‘Diet Madison Avenue zorgt voor dialoog rondom seksuele intimidatie en ongelijkheid op de werkvloer en dat is belangrijk. Maar veel mensen vinden de manier waarop ze dat doen ongepast.’

De groep gebruikt vrij grove taal, bijvoorbeeld ‘pricks’, ‘assholes’ en ‘GTFO’ (get the fuck out). De anonieme groep vindt dat hun toon juist goed past bij het account. Ze reageren: ‘De reclamewereld is sarcastisch en soms onsmakelijk’ en ‘op de werkvloer hoort je veel sarcasme en gevloek’.

Daarnaast vinden sommigen dat de anonimiteit van het account ook een keerzijde heeft. Het maakt het lastig voor iemand die beschuldigd is om zich te verdedigen. En sommige slachtoffers zijn juist bang dat een collega, vriend, baas of mentor genoemd wordt op het Instagramaccount. Ze vrezen dat zij dan in de problemen komen.

Advertentie