Premium

Kinderpostzegels vernieuwt met gamification, influencers en apps

Gamification-bureau Monty bedacht een vernieuwde campagne voor een van de oudste Nederlandse scholenacties

Wie deed het vroeger niet: met je mapjes langs de deuren geld ophalen voor kinderpostzegels. De kinderpostzegelactie is sinds 1924 met jaarlijks 4.000 deelnemende scholen de grootste scholenactie voor kinderen in Nederland, maar de laatste jaren stagneerde het aantal deelnemers en de opbrengst. Daarom heeft Stichting Kinderpostzegels de actie helemaal vernieuwd. De campagne gaat woensdag van start.

Leuker, uitdagender en minder administratieve rompslomp
‘Natuurlijk zijn er meerdere oorzaken voor de daling,’ vertelt Irene Gouwens van Stichting Kinderpostzegels. ‘We kunnen niet overal iets aan doen, maar waar we wel wat aan konden doen verbeteren we. Uit onderzoek blijkt dat de actie wel wat leuker, uitdagender en stimulerender kon voor kinderen. Bij de leerkrachten valt veel te winnen door de ‘administratieve rompslomp’ te verkleinen.’

Om de actie leuker en uitdagender te maken, riep Stichting Kinderpostzegels de hulp in van Monty, een bureau met expertise op het gebied van gamification.



Game met een missie
Dit jaar verpakken ze het goede doel als ‘missie’. Manon Beurskens van Monty: ‘Net als bij een spannende game, willen we meteen vanaf het begin de aandacht trekken van de leerlingen. Dat doen we met een video op het digibord, waarop een geheimzinnige minister vertelt dat hij een probleem heeft.’

De minister is een bekende Nederlander die anoniem in beeld is. Hij heeft de opdracht 400.000 kinderen te helpen aan een goed thuis. Daarvoor heeft hij slechts één week de tijd. Hij vraagt de leerlingen van groep 7 en 8 om hem te helpen.

Kennis uit de gamewereld
Beurskens vertelt dat de gamewereld diende als inspiratie. ‘Een concreet doel en een tijdslimiet zorgen voor gezonde spanning en zin om aan de slag te gaan. Wat ook meespeelt voor de motivatie is dat de leerlingen voelen dat ze echt kunnen bijdragen aan iets dat groter is dan henzelf.’

Van postzegel tot powerbank
De bekende YouTuber Dylan Haegens is ‘missiecoach’ en moedigt de kinderen elke dag aan met verkooptips. Beurskens: ‘Net als in een game, zorgt positieve feedback ervoor dat je door wilt gaan. Dat komt omdat de hersenen positieve feedback ervaren als een beloning en dopamine aanmaken.’

Haegens introduceert de actie op zijn Youtube-kanaal

Om het doel van de missie te bereiken, moeten de leerlingen zoveel mogelijk Kinderpostzegels en andere artikelen verkopen. Gouwens vertelt dat het assortiment de laatste jaren flink is vergroot: ‘De postzegels worden nog steeds het best verkocht, maar er zijn nu ook kaarten en zelfs powerbanks te koop.’

Van map naar app
De kinderen krijgen nog steeds een papieren map, maar kunnen ook digitaal bestellingen opnemen met een bestel-app op hun smartphone. Dat scheelt een hoop werk voor de leraren en is leuker voor de kinderen. Zij krijgen via de bestel-app namelijk continu feedback. Ze kunnen levels halen en zien hoe dicht ze met z’n allen bij het gezamenlijke doel zijn. Beurskens: ‘Ook inzicht in progressie is een vorm van beloning.’

De app heeft nog een voordeel. Gouwens: ‘Voorheen hadden de leerlingen tijdens de actie geen idee van het aantal bestellingen. Wij zelf ook niet trouwens. Dit jaar kan de geheime minister elke dag een tussenstand geven, omdat we data verzamelen via de smartphone-apps.’

Raad wie de minister is
Beurskens: ‘Om het extra leuk te maken, kunnen de leerlingen tijdens de actie raden wie de minister is. De klas waarin dit als eerste wordt geraden, wint een reis naar Duinrell.’ De kinderen kunnen hints over de minister vrijspelen door een x-aantal bestellingen op te halen.

Gouwens vertelt dat de actie dankzij de digitalisering voor het eerst een ‘echt einde’ heeft. Op 5 oktober maakt de geheimzinnige minister bekend wie hij zelf is en wat de opbrengst is. ‘We hopen natuurlijk het doel te halen, maar dat is niet zeker. Het blijft dus tot het eind spannend, ook voor ons.’

Credits:
Opdrachtgever: Stichting Kinderpostzegels
Strategie, concept & ontwikkeling middelen: monty
Ontwikkeling app: aFrogleap
Missiesite: BradPack
Onderzoek vooraf: Responsible Branding
Conceptcheck bij de doelgroep: OneTwentyOne

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie