Laat jij je afluisteren in de huiskamer?

Wie vertrouwen we onze privacy toe in ruil voor wederdiensten of andere voordelen? Stephan Fellinger heeft zijn bedenkingen bij een nieuwe app van de NPO.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Stephan Fellinger

Een aantal jaren geleden kwam naar buiten dat Google in zijn Lab testen had gedaan om via de microfoon van de laptop mee te luisteren wat er zich in de huiskamer afspeelt. Laat ik het in presentaties zien, dan klinkt verontwaardiging. Geruststellend zeg ik er altijd bij dat Google dit niet zo snel daadwerkelijk in de praktijk zal brengen, omdat ze ook wel weten dat dit voor veel consumenten te ver gaat en daarmee het merk Google kan beschadigen.

Shazam, de app die oorspronkelijk is bedacht om muziek te registeren en te herkennen, past deze technologie tegenwoordig ook toe tijdens tv-commercials, waarbij de kijker Shazam kan gebruiken om via het te registeren geluid van de tv extra informatie tot zich te nemen.

Deze week kwam de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) naar buiten met een functionaliteit in een app die via een (voor de mens onhoorbaar) signaal kan herkennen welk tv-programma of welke commercial op dat moment wordt bekeken. Het instellen van deze optie is vrijwillig. Deze optie maakt van elke mobiele telefoon een kijkcijferkastje en biedt nieuwe mogelijkheden voor adverteerders.

De vraag voor mij is: vertrouwen we externe partijen ons privédomein toe? Natuurlijk heeft de NPO al het goede met ons voor en wordt aangegeven dat het gaat om het beter bedienen van de klant. Maar wat nu wanneer &;per ongeluk&; allerlei privégesprekken worden geregistreerd en doorgespeeld? Helemaal geen vreemde gedachte nu afgelopen maand bekend werd dat Rijkswaterstaat &;per ongeluk&; fotomateriaal heeft doorgespeeld naar een autoleasemaatschappij.

De Publieke omroep en Rijkswaterstaat zijn gerelateerd aan de overheid. Zouden we het toestaan wanneer de overheid in elke huiskamer een microfoon of camera zou plaatsen?

Vertrouwen we externe partijen die bij ons binnen kunnen kijken?

Ik vind het een interessante discussie; wie vertrouwen we onze privacy toe in ruil voor wederdiensten of andere voordelen? Bedrijven? Overheden? Of vertrouwen we juist niemand, behalve onszelf? Het geeft aan dat het voor organisaties de komende jaren nog belangrijker wordt om na te denken over hoe ze het vertrouwen kunnen winnen van consumenten en burgers. En wat zijn de consequenties wanneer ze dat vertrouwen schaden?

Zijn wij bereid om onze verworven vrijheid op te geven voor betere dienstverlening of gratis diensten of producten?

Stephan Fellinger is mede-oprichter van De Zaak van Vertrouwen, bestuursvoorzitter van de SpinAwards en oprichter van Blogo Media

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie