Nima wil in Innovatieplatform

Op Prinsjesdag is bekend geworden dat de Ministerraad heeft ingestemd met de oprichting van het Innovatieplatform, met daarin tal van zwaargewichten uit het bedrijfsleven en als voorzitter de minister-president. Het NIMA, Nederlands Instituut voor Marketing, vindt dat innovatie niet enkel om techniek draait, maar dat ook marketing en marktgericht denken hierin een belangrijke rol speelt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Om daarvoor aandacht te vragen is vorige week een brief gezonden naar de Ministeries van Economische Zaken, Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen en Algemene Zaken. Achterliggende gedachte is dat het Nima ook een vertegenwoordiger in het platform wil leveren.

‘Het platform doet er goed aan zich niet uitsluitend te concentreren op techniek. Nieuwe producten moeten immers ook op de markt gebracht worden. Daarmee is gezegd dat innovatie een marktgedreven proces zou moeten zijn’, schrijft Nima-directeur Petra Claessen. En: ‘ICT lijkt als een zegen uit de lucht te komen vallen. Maar, is ICT de toverformule? ICT kan bedrijfsprocessen in belangrijke mate faciliteren. Overal waar sprake is van overdracht van informatie kan ICT bijdragen aan efficiëntie en effectiviteit. Het blijft echter een ondersteunend middel, waar een groter gedachtengoed aan ten grondslag hoort te liggen. Vooroplopen in ICT is een goede zaak, maar zou niet de plaats mogen innemen van de diepere gedachte achter innovatie.’

‘Het innovatieplatform is een aanzet om bedrijfsleven, onderwijs en overheid bij elkaar aan tafel te krijgen. De pijn van de BV-Nederland zit echter te diep om van dit platform een alomvattende aanpak te mogen verwachten. Toch is het te hopen dat van meet af aan wordt onderkend dat bèta-oplossingen niet op zichzelf kunnen staan. Zouden bèta-studenten ook kennis hebben van marketing en organisatie, dan zou dat een groot goed zijn. Het zou nog mooier zijn als het zou leiden tot visionair, innovatief denken. Het gaat uiteindelijk toch om een cultuuromslag. Dit alles laat onverlet dat het hoger onderwijs baat heeft bij extra impulsen, zodat zij haar rol als kennisontwikkelaar en denktank voor de BV-Nederland beter kan vervullen.’

‘Het is te wensen dat de BV-Nederland waarde weet toe te voegen aan producten en diensten. Dat genereert banen van hoog niveau en voorkomt dat ons land tot een transitland verwordt. Innovatie is hierbij een belangrijke factor. Laten we geen speelbal zijn op de golven van de landen om ons heen. Laten we ons potentieel ontwikkelen en in stelling brengen. Onze minister-president is portefeuillehouder Algemene Zaken en zit het innovatieplatform voor. Hij is bij uitstek in de positie om vernieuwend denken in de breedte van het bedrijfsleven en overheidsinstellingen te stimuleren. Vanuit een marketingorganisatie die met beide benen in de praktijk staat, kan het nu ontstane innovatieplatform slechts een warm hart toegedragen worden. Het is ons land gegund dat dit initiatief slaagt en vervolg krijgt.’
De gehele brief is te lezen op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie