Nog geen digitale vervanging voor publieksbladen

De daling van het aantal publieksbladen wordt nog niet opgevangen door nieuwe, digitale uitgaven, zo blijkt uit onderzoek van Retriever Media Informatie.

Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

Retriever onderzocht de aantallen advertentiedragende publieksbladen die vanaf januari 2008 t/m juli 2013 zijn verschenen en verdwenen.

Na 2008 is het aantal verdwenen titels substantieel hoger dan het aantal verschenen titels. Het eerste half jaar van 2013 laat voor het eerst sinds 2008 een lichte daling zien in het aantal verdwenen advertentiedragende publieksbladen ten opzichte van dezelfde periode in voorgaande jaren.

Het totaal aantal titels binnen de advertentiedragende publieksbladen neemt echter nog steeds structureel af.

Op dit moment ziet Retriever in de database-statistieken niet terug dat deze daling wordt opgevangen door nieuwe digitale uitgaven van advertentiedragende publieksbladen.

Harriët Koetsier, managing director van Retriever Media Informatie, licht toe: ‘Uitgevers zijn op zoek naar nieuwe businessmodellen om de content die ze produceren te gelde te maken. Smartphones en tablets bieden meer mogelijkheden om deze content, zelfs heel gericht, te verspreiden. Uitgevers zijn echter nog steeds op zoek naar betaalmodellen om de investeringen in deze nieuwe manier van uitgeven terug te kunnen verdienen.’

Ze vervolgt: ‘De marges van de uitgevers staan onder druk en investeren in innovatieve businessmodellen kost geld. Daarbij zijn de voorspellingen over de mate waarin consumenten bereid zijn te betalen voor digitale content laag. Wij verwachten bovendien dat uitgevers ook met internationale concurrentie te maken krijgen. De mediamarkt was eerst lokaal, maar smartphones en tablets maken het mogelijk de content wereldwijd te verspreiden. Dit is interessant, omdat opkomende middenklassen sinds kort ook massaal toegang hebben tot deze smartphones en tablets. Dit zorgt ervoor dat massa’s consumenten in opkomende economieën, die eerst niet te bereiken waren met traditionele media, nu via hun smartphone of tablet wél toegang hebben tot deze content. Van deze opkomende middenklassen wordt verwacht dat ze de komende jaren een groeiend aandeel in de consumentenbestedingen zullen hebben. Geen wonder dat wereldwijd iedereen zijn hoofd breekt over hoe ze deze mensen kunnen bereiken met interessante digitale content.’

Meer mobile nieuws vind je op zusterblog

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie