O zo lekkere, dikke, soepballen van Unox

Unox soepballen zijn niet alleen lekker, maar ook superdik. Tenminste, dat lijkt zo op televisie. Wie de commercial bekijkt loopt het water uit de mond: rijk gevulde tomatensoep met extra gehakballen. Zo ook bij klaagster, die direct de Unox tomatensoep kocht. Zij voelde zich bekocht: de soepballen zien er op televisie veel groter en smakelijker uit dan in werkelijkheid! Misleidend dus, vond klaagster. Hoe loopt dit af?

Misleiding op de loer
Mag je producten in reclame -uitingen ‘oppoetsen’? Ja, vindt de Voorzitter van de Reclame Code Commissie. Het is gebruikelijk om in reclame te overdrijven: voedingswaren worden altijd in optimale staat gefotografeerd om de aantrekkelijkheid van het product te verhogen. Het aantal soepballen zal voor de consument centraal staan, niet de grootte. De klacht wordt afgewezen. Dat is best opmerkelijk. We weten: in woorden moet een reclame keurig kloppen, anders ligt misleiding op de loer. Ook het aantal afgebeelde vissticks op een verpakking moet juist zijn. Maar mogen voedingswaren er extra smakelijk uitzien na wat fotoshoppen? Ja dus.

Water in je mond
Unox mag best een beetje overdrijven; van de consument mag een kritische houding worden verwacht. Dat het water je uit mond loopt tijdens het reclameblok is prima, en niet misleidend, ook niet als de soepballetjes bij lange na geen gehaktballen zijn, en millimeters kleiner zijn dan verwacht.

 

Deze tekst werd eerder gepubliceerd in de nieuwsbrief van Hoogenraad & Haak

Beeld is afkomstig uit de Unox-commercial 'UNOX Soep in pak tomatensoep 2015'

Deze tekst werd eerder gepubliceerd in de nieuwsbrief van Hoogenraad & Haak

Beeld: http://www.dextro-energy-brand.nl

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie