Opel houdt DNA-onderzoek onder Feyenoord-fans

Opnieuw een ‘lichamelijke’ PR-stunt onder het Legioen

Hoofdsponsor Opel houdt opnieuw een PR-stunt waarin de Feyenoord-fans letterlijk hun lichaam beschikbaar stellen aan de ‘wetenschap’. Waar het twee jaar geleden nog de hartslag van het legioen mat – een veel gelauwerde actie – gaat het dit jaar nog dieper op zoek naar de kern van de clubliefde: waar komt die ten diepste vandaan? 

Presentator en Feyenoord-supporter Sander de Kramer gaat op zoek naar het Feyenoord-gen bij 168 supporters, in Het Grote Feyenoord DNA-onderzoek. ‘Wie weet ontdekken we een heus Feyenoord-gen’, zegt hij in het persbericht, maar dat gaat niet gebeuren.

Wel wordt bij de proefpersonen onderzocht tot welke van de zeven types Feyenoord-supporters ze behoren, welke kenmerken ze hebben. Wat onderscheidt een hardcore supporter van Feyenoord van iemand die zijn club meer op afstand volgt?

Vanaf vandaag kunnen Feyenoorders testen wat hun supporters-profiel is op opel.nl/feyenoord en zich aanmelden voor het genetisch onderzoek in februari. Daar zijn zeven types Feyenoord-supporters te vinden. 

Het onderzoek wordt door wetenschappers van genetisch onderzoeksbureau Omnigen verricht. Feyenoord en Opel laten weten nauwkeurig om te gaan met de bescherming van persoonsgegevens en geen onderzoek te doen naar erfelijkheidsfactoren of medische kenmerken van DNA-materiaal.

Opel en Feyenoord verwachten medio april de onderzoeksresultaten bekend te kunnen maken. 

Foto: ANP

Advertentie