Podcasts, de radiocommercial die je nog een keer aanzet

De podcast is populairder dan ooit en heeft potentie voor creatieve communicatie.

Verhalen in audio spreken enorm tot de verbeelding. Soundcloud oprichter Alexander Jung zei ooit in een keynote: “Sound is a speeddial to the emotions“. Dat blijkt want maandelijks luisteren er 46 miljoen Amerikanen naar een podcast (bron:) en er zijn podcastshows met elke week meer dan 10 miljoen luisteraars. Het is dan ook de perfecte manier om content te consumeren in ons gehaaste leven. Het is on demand en al multitaskend gebruiken we de devices die we toch al op zak hebben.

 

Sins 2014 is er een standaard podcast-app op de iPhone en binnenkort is er eindelijk ook een podcast-sectie in de Play-store van Android. Naast iTunes als distributiekanaal zijn er tegenwoordig diverse platformen zoals waar je podcasts kan delen en vinden. Doordat technologie goedkoper en meer toegankelijk is, is de kwaliteit van de podcast enorm toegenomen en het hobby-niveau allang ontstegen.

 

 

 

De kwalitatieve is hier het bewijs van en heeft de podcast mainstream gemaakt. Seizoen 1 van de true-crime serie is in totaal 100 miljoen keer gedownload en nu met seizoen 2 gestart heeft elke aflevering bijna 11 miljoen downloads. Mail Chimp was één van de eerste sponsors, later volgde Squarespace, Amazon en Audible, en heeft meegelift met het succes. Ze werden zelfs een meme door in de sponsorboodschap.

 

 

 

Meer merken wagen zich aan de podcast. De één wat creatiever dan de ander. Warner en Pandora sponsoren het tweede seizoen van Serial. Coca Cola maakt branded content samen met iHeartRadio genaamd "First Taste Fridays With Coca-Cola”. Een voorproefje van nieuwe muziek. Maybelline maakt samen met modelbloggers podcastshows. Mailchimp doet zelfs aan product placement. In een audio-serie genaamd ‘Fruit’ gebruikt een karakter de dienst: "Can you go over the mailing list from MailChimp for next month&;s fundraiser?"

 

Deze audio-serie is te vinden op een soort Netflix voor podcasts dat onderdeel is van . Een platform waar podcasters en luisteraars elkaar kunnen vinden en nieuwe advertentievormen op het gebied van podcasts ontstaan. Daarnaast ontwikkelen ze ook eigen shows. Het bedrijf staat volgens Fast Company in de top 50 van meest innovatieve bedrijven van 2016. Vorige jaar stond een soort gelijk bedrijf, ook al in de top 10 van meest innovatieve bedrijven van 2015. Met waar in eerste instantie de reis van het starten van een podcast mediabedrijf, nu dus Gimlet, werd gedeeld. 

 

De derde grote speler is van het bekende Slate Magazine. Een podcast network met eigen shows en o.a. ‘midroll host-read messaging’ waarbij hosts reclame in hun show integreren. Daarnaast creëren ze ook complete shows voor merken. Een mooi voorbeeld is de sci-fi thriller . Zij hebben medisch apparatuur dat via geluid zaken kan detecteren en hebben een thriller gemaakt over cryptographers die een boodschap vanuit de ruimte moeten ontcijferen. Was een tijd terug met 1,2 miljoen downloads de best beluisterde podcast in iTunes. Een mooie manier om verhalen rondom je merk tot leven te brengen.

 

 

 

 

We gaan nog veel kansen krijgen om dit te doen. is 75% van de in 2020 92 miljoen verscheepte auto’s connected. De autorit is bij uitstek het perfecte moment om een podcast te luisteren. Daarnaast worden steeds meer devices bestuurbaar via voice en praten ze via personal assistants zoals Siri terug. Zij kunnen verhalen in de vorm van podcasts vertellen of afspelen. De op het Mobile Word Congress aangekondigde is de hardware en personal assistant die zich hier extreem goed voor leent.

 

 

Party feat Alec Baldwin, Dan Marino, Jason Schwartzman, & Missy Elliott

 

Uiteraard mogen we de personal assistant Alexa en niet vergeten. Dit is de podcastzuil bij uitstek. Amazon heeft daarnaast ook de mogelijkheid om goede content te creëren en in te lijven. Zij kochten in 2008 bijvoorbeeld , platform voor audio boeken, waar ze ook eigen content genaamd "Bedtime Stories’ voor maken. Een show waar cabratiers sprookjes vertellen. Vorige week heeft the Washington Post angekondigd dat zij hun politieke blog ‘The Fix’ als podcast gaan uitgeven op de Amazon Echo.

 

De toekomst van de podcast ziet er voor ons verhalenvertellers goed uit.  

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie