Premium

Procter & Gamble geeft 2 miljard dollar minder uit aan marketing

Met name bureaus gaan de rekening betalen.

Procter & Gamble maakte dit vorige week vrijdag bekend. FCMG-fabrikant zag de omzet in het fiscale derde kwartaal van 2017 met 1 procent dalen.

De bezuinigingen worden verdeeld over de komende 5 jaar. Volgens de fabrikant zijn ‘externe uitdagingen’ de reden van de bezuinigingen, zoals politieke instabiliteit in meerdere delen van de wereld en de sterke dollar.

De komende 10 jaar moet er zelfs 7 miljard dollar worden bezuinigd, extra op de 10 miljard die vorig jaar al waren aangekondigd. Een groot deel hiervan komt voor rekening van het marketingbudget, waaronder de bestedingen aan mediabureaus.

In november 2016 nam P&G al afscheid van de helft van zijn pr- en reclamebureaus.

Campagnes moeten effectiviteit bewijzen
Volgens CFO Jon Moeller kan meer dan de helft van de 2 miljard dollar worden bespaard op mediatarieven en het wegsnijden van ‘media supply chain waste’, zo zegt hij tegen The Financial Times: ‘We willen een half miljard besparen op betalingen aan bureaus en de productie van advertising. Daarnaast een half miljard op bestedingen aan in-store materialen, direct-to-consumer programma’s, en we kunnen efficienter zijn in sampling.’

Moeller voegde toe dat de bezuinigingen prima kunnen worden gecombineerd met P&G’s strategie om te groeien in bereik en te verbeteren in effectiviteit. Advertising zal volgens hem voortaan moeten voldoen aan de zogenaamde ‘body of evidence’-standaard die P&G in het leven heeft geroepen voor campagnes.  Een campagne die aan die standaard voldoet, is bijvoorbeeld "Always, Like A Girl". Campagnes moeten hun effectiviteit voor tenminste een jaar kunnen bewijzen. Die effectiviteit wordt beoordeeld door een panel van objectieve marketingexperts.

In Nederland besloot P&G eerder dit jaar met alle merken naar mediabureau Starcom te gaan.

Bronnen: Financial Times, P&G

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie