Rapha laat fans gokken op Facebook. Fashion Friday #16

Harrods eert the queen, G-Star RAW stelt product centraal en Rapha gokt met haar achterban.

In ons wekelijkse Social War onderzoek meten en analyseren wij het online engagement van meer dan 70 modemerken. De online winnaars van de afgelopen week zijn:



Harrods eert een ander Brits icoon.

Er zijn maar weinig zaken Britser dan Harrods. Waar wij het in Nederland met klompen, tulpen en Volendam doen, heeft Engeland het oer-Britse warenhuis en hun immer populaire koningshuis. En wat kan Harrods nu beter doen dan Hare Majesteit de koningin feliciteren met haar negentigste verjaardag? Harrods weet succesvol gebruik te maken van de populariteit van de langst zittende Britse vorst ooit. “If you can’t beat them, congratulate them.”

Doordat het ene Britse icoon de andere waardeert, weet Harrods haar achterban in het nationale hart te raken. De Facebook fans van Harrods kunnen dit waarderen. Met 14.000 likes, 1956 shares en 165 comments laat deze posting het engagement met 213% stijgen.

Harrods is een kei in het kiezen van de juiste momenten. Zo schreven we eerder een artikel over hun succesvolle posting rond moederdag (is te lezen).



G-Star RAW stelt weer succesvol een product centraal

Het Nederlandse jeansmerk dat de inzet van celebrities tot een kunst verheven heeft, weet deze week online te scoren met een ‘back2basic’ post. Waar ze normaal werken met wereldsterren als en , zien we deze keer een broek die centraal staat. Het werkt. G-Star laat andermaal het engagement stijgen. Voor merken met een kwalitatief hoogstaand product of een ijzersterk imago blijkt het mogelijk om online te scoren met uitgeklede postings.

Eerder schreven we al over de online trend waarin merken hun producten letterlijk en figuurlijk in hun hemd laten staan. In ons Fashion Friday report beschreven we het succes dat zowel Converse als G-Star Raw hiermee behaalden. Met de posting van 27 maart behaalde de G-Star Raw een engagement stijging van 118%. De Nederlanders herkennen het succes en herhalen het deze week nog succesvoller. De ‘back2basic’ posting laat engagement met 329% stijgen.


De postings ontdoen van alle toeters en bellen lijkt een nieuwe online trend in 2016 te worden. Wij zijn heel benieuwd welk merk het aandurft om haar campagne enkel te baseren op haar product. Wil je meer weten over het succes van deze back2basic postings? Lees dan het eerdere dat wij hierover schreven.



Rapha gokt met haar achterban

Wij zijn al jaren groot fan van . Het Britse fiets-fetish-merk weet als geen ander haar niche te bereiken en te behagen. Het heeft een ‘vibe’ rond haar merk weten te creëeren waarin storytelling, community en lifestyle belangrijker zijn dan het product. De centrale positie die Rapha heeft weten in te nemen bij haar doelgroep is een voorbeeld voor velen. Ook deze week scoort het weer ontzettend goed met (heel verrassend) een fiets die je kunt winnen.

Net als Harrods zijn de dames en heren van Rapha door en door Brits. En Britten, die houden er wel van om een gokje te wagen. Of het nu om de verkiezing, voetbalwedstrijden of het weer gaat, in de UK kan je overal op wedden. Hier speelt Rapha handig op in door haar achterban te laten wedden op de finishtijd van de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik. Veel dichter bij de achterban kan Rapha niet komen. Wat zij doen is ongelofelijk simpel (en succesvol). Het combineert het bij de Britten én mannen populaire gokken, stelt de gemeenschappelijke deler van de achterban (de fiets) centraal en gebruikt slim een populair event. Het laat weer eens zien dat online succes vaak dichterbij ligt dan je zou denken. Mits je je doelgroep maar goed genoeg kent.


Er zijn weinig merken die zo’n sterke community hebben weten te creëren. Rapha organiseert fietstochten, weet met haar verhalen die ‘fiets lifestyle’ perfect uit te dragen en zelfs offline zijn de winkels ware meeting places voor de echte ‘fiets freaks’. Rapha is een fiets-icoon geworden. Met de centrale positie in haar niche en de kennis van de doelgroep weet het ook deze week de juiste ‘triggers’ te combineren. Deze combinatie levert Rapha 572 likes, 61 shares en 223 comments op en het engagement stijgt hierdoor deze week met 220%.

Wil je meer weten over onze liefde voor Rapha en de connectie met haar achterban? Lees dan die die wij hier eerder al over schreven.

REMARK: Social War meet de kracht van social media engagement bij meer dan 70 fashion merken. Het meet het actuele aantal fans op Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en YouTube. Daarbij monitoren wij het engagement die merken met hun achterban hebben. Dit betekent dat de kracht, impact en kwaliteit van de verschillende merken gemeten kan worden en de impact hiervan tussen grote en kleinere merken vergeleken kan worden. Het is goed om te weten dat kleinere merken soms beter presteren dan gigantische mainstream merken.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie