RA*W in Cannes: Op zoek naar verfrissing in een zee vol met ego

‘De kracht van kwetsbaarheid.’

door Brenda Waegemaekers

Het is vrijdag en ik begeef me al bijna een week in het zonovergoten mekka van de reclamewereld. De roes is voelbaar en zichtbaar, want in Cannes veranderen de dagen ongemerkt in nachten. Mijn hoofd tolt van alle ontmoetingen, de oneindige stroom van informatie, de extravagante feesten en de azuurblauwe streep die La Croisette markeert. Als junior in de reclamewereld en ‘festival first timer’ wist ik niet wat me te wachten stond. Wél wist ik dat ik hongerig was naar advies, dus daar ging ik naar op zoek.

The Celebrity Effect
Na een aantal dagen vol seminars, interviews en workshops in Palais, viel me op dat ook hier de celebrities de volste zalen trekken. Toegegeven, ook ik ben vatbaar voor sterrenstatus. Toch merkte ik dat ik het vaak niet de meest inspirerende talks vond. Diepgang was ver te zoeken, het bleef vooral bij zelfverheerlijking (vaak met hulp van de interviewer).

Schaamteloze zelfpromotie
Maar het zijn niet alleen de beroemdheden die hier last van hebben; het ‘kijk-mij-even-geweldig-zijn’ is overal voelbaar. Waar je ook flaneert, zwemt of aan je gratis drankje nipt: netwerken blijft het codewoord van Cannes, met altijd de nodige dosis zelfpromotie. In 2017 gebeurt dat via de Cannes Lions Networking App. Of door een snelle foto van elkaars festivalpas. Slechts her en der vliegen nog wat visitekaartjes door de lucht. De vraag is hoe je je voor moet doen, zeker als junior met 1,5 jaar ervaring.

“Be comfortable being vulnerable”
Bij een talk waar ik per toeval terecht kwam, vond ik inspiratie. Deze werd gegeven door Sarah Hofstetter, ceo bij 360i, New York, en had als titel: The importance of individuality: being bold and embracing your vulnerabilities.” De kleine zaal was halfgevuld. Geen celebritytaferelen hier. Wat volgde was een persoonlijk verhaal. Als Joodse moeder en ceo in een door mannen gedomineerde industrie voelt Sarah zich vaak ‘anders’. In haar talk legde ze uit hoe dit juist het voordeel biedt van perspectief. Haar slotadvies: Take another look at what you think makes you vulnerable. And turn those things into your assets, because they are."

RA*W Private Speaker Sessions
Ook de Private Speaker Sessions van RA*W vond ik verfrissend. We kregen de kans om in een kleine groep het gesprek aan te gaan met grote namen uit het vak (o.a. James Temple van R/GA London en Sarah Watson van BBH NewYork). Onderwerpen als het Impostor Syndrome en hoe overeind te blijven in de veeleisende werkcultuur van steden als New York kwamen aan bod. Er werden eerlijke vragen gesteld waar de sprekers positief op reageerden.

Volgend jaar weer naar Cannes? Ja graag. Al hoop ik dat het programma dan genoeg ruimte overlaat voor eerlijke verhalen en echte gesprekken. Daar heb je tenslotte het meest aan.

Brenda Waegemaekers werkt als creative bij 180 Kingsday.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie