Social media analyse zonder kosten

Social media zit vol cijfers en KPI’s. Als je die niet meet, weet je niet wat het resultaat is van je inspanningen. En kan je die niet verbeteren. Maar niet alle cijfers en KPI’s hoef je dagelijks te meten, omdat je ook niet dagelijks je planning en conversation calendar bijstelt. Maar welke metrics moet je dan wél dagelijks meten om de vinger aan de pols te houden?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Om je tijd en dus kosten te besparen zou je zelf (vrijwel) dagelijks de metrics moeten meten die je antwoord geven op de volgende vragen:

1. Zorgen mijn inspanningen voor website traffic?
2. Wat draagt dit traffic bij aan de conversie?
3. Groeit mijn bereik op social media?
4. Vinden mijn fans en followers mijn content leuk?

1. Zorgen mijn inspanningen voor website traffic?

Veel bedrijven zetten social media in om traffic naar hun website of webshop te genereren. Natuurlijk is je social media precense belangrijk, maar laten we eerlijk zijn, dat draagt niet bij aan het behalen van je commerciële doelstellingen. Zonder nu iedere 5 minuten een link naar je website te posten is het belangrijk je social media inspanningen zo in te richten dat die direct of indirect traffic naar je website of webshop genereren. O ja, en vergeet naast je social media precense ook niet je website ‘social proof’ te maken voor meer direct traffic!

Voor een antwoord op deze vraag zijn twee metrics belangrijk, te weten:

Referral traffic % = (kliks vanaf social media) / (totaal aantal nieuwe bezoekers) x 100%

Met de referral traffic metric meet je dus over een specifieke korte periode het aandeel bezoekers vanaf social media in het totaal aantal bezoekers. Omdat je als ambitieuze marketeer daar natuurlijk in wilt groeien meet je ook:

Referral traffic growth % = (referral traffic % periode 1) / (referral traffic % periode 2) x 100%

Met deze groei metric meet je of je het in de afgelopen periode beter hebt gedaan dan in de voorliggende periode.

2. Wat draagt dit traffic bij aan de conversie?

Traffic naar je website of webshop is een goede eerste stap, maar draagt nog steeds niet bij aan het behalen van je (commerciële) doelstellingen. Uiteindelijk gaat het erom dat de bezoekers die op je website of webshop terecht komen ook een gewenste conversie doen. Dat hoeft niet altijd een bestelling te zijn maar kan bijvoorbeeld ook een informatie- of offerteaanvraag zijn of het inschrijven op je nieuwsbrief. Het gaat te ver om hier dieper in te gaan op conversie optimalisatie en –attributie, laat onderaan dit artikel een reactie achter als je daarover vragen hebt.

3. Groeit mijn bereik op social media?

Veel bedrijven staren zich blind op hun aantallen fans en followers, en vergeten waar het werkelijk om draait: het publiek wat je direct en indirect bereikt met jouw content. In de praktijk ziet maar een klein deel van je fans, followers en hun vrienden jouw updates en andere content. Meet daarom zowel je organische als je virale bereik, tel deze bij elkaar op, en meet je succes vervolgens met de metric:

Social reach growth % = (social reach periode 1) / (social reach periode 2) x 100%

Door alle hippe nieuwe media vergeten we nog wel eens het oude vertrouwde werkpaard, genaamd e-mail. Waar social media contacten vluchtig zijn, zijn e-mail list inschrijvers trouwer. Om je bereik vast te houden is het daarom aan te raden dit ook te converteren naar e-mail list inschrijvers, en vervolgens je ook e-mail marketing ‘social proof’ te maken. De relatie tussen social media traffic en e-mail list inschrijvers is niet altijd gemakkelijk te leggen tenzij je regelmatig acties en campagnes, al dan niet met apps, inzet om actief het aantal e-mail list inschrijvers te verhogen. Daarom is het beter de groei van je bestand te meten ten opzichte van je social media traffic met de volgende metric:

Social list conversion % = (aantal nieuwe e-mail list inschrijvers) / (kliks vanaf social media) x 100%

4. Vinden mijn fans en followers mijn content leuk?

Je virale bereik is een belangrijk onderdeel van je totale bereik op social media. Viraal bereik creëer jij niet zelf, dat doen je fans en followers voor je door jouw content te liken, te delen, erop te reageren, te (re)tweeten, te (re)pinnen, enz. En dat doen ze alleen als ze jouw content de moeite waard vinden om dit te doen.

Hiervoor zijn twee metrics belangrijk, te weten:

Engagement score = (likes + shares + tweets + pins + …) / (totale bereik) x 100%

Niet iedereen is altijd positief over jouw inspanningen. Vooral als je binnen je social advertising op een te ‘spammerige’ manier gebruik maakt van Promoted Posts of Promoted Tweets, twitter direct marketing niet juist inzet, of je e-mail list ‘uitwoont’ kan dit negatieve feedback opleveren. Daarom is het ook goed om de volgende metric te meten:

Positief sentiment % = (positieve feedback) / (positieve + negatieve feedback) x 100%

Conclusie

Social media zit vol cijfers en KPI’s die je niet allemaal dagelijks hoeft te meten. Dit artikel geeft je de metrics die je wel vrijwel dagelijks zou moeten meten, zonder daarbij de overige belangrijke KPI’s uit het oog te verliezen. Maar wat je ook meet, het allerbelangrijkste is dat je vervolgens iets met die cijfers doet!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie