Premium

‘Om te groeien op YouTube, Facebook en Instagram is goede content helaas niet genoeg’

6 vragen aan Jelmer Wind, mede-oprichter van 'YouTube services company' 5PM.

TJelmer Wind en Tom Schoufs (ex RTL en RTL MCN) gingen deze zomer van start met  ‘5PM’: een ‘Youtube service company’, zoals ze het zelf noemen. Met de startup willen ze publishers en merken helpen met onder andere content-  en distributiestrategie, het managen en optimaliseren van kanalen en het converteren van bereik. Het bureau werk inmiddels voor klanten als TMG, Talpa, RTL en UM Studio’s.

Advertentie
5PM wil publishers en merken helpen om hun bereik op YouTube te maximaliseren en daarmee te verdienen. Je zou zeggen dat klanten als TMG, Talpa, RTL en UM zelf die kennis in huis hebben?
JW:

‘Publishers hebben een neusje voor goede content en weten hoe ze publiek op hun eigen platformen kunnen binden en boeien. Maar om te groeien op YouTube, Facebook en Instagram is goede content helaas niet genoeg. Daarvoor heb je meer nodig, zoals kennis van techniek en van de steeds veranderende algoritmen en nieuwe distributiemogelijkheden.

'De eerste golf van mensen die YouTube ging gebruiken, waren de creators en influencers zoals Monica Geuze of StukTV. Zij weten inmiddels wat er allemaal komt kijken om met succes op het videoplatform aanwezig te zijn. Maar nu is er een nieuwe golf waarin professionele spelers als Mediahuis en RTL content aanbieden via YouTube en bij wie deze kennis niet volledig aanwezig is.’

Wat maakt YouTube als kanaal moeilijk voor publishers?  Waar gaat het vaak fout?
JW:

‘Op YouTube wordt per minuut gemiddeld driehonderd uur aan videocontent geüpload. Het is niet makkelijk om in die enorme stroom gevonden te worden. “YouTube is the best place to hide a video”, zeggen we dan ook wel. Je kunt niet zomaar je content op YouTube zetten en hopen dat mensen dit gaan bekijken. Om het YouTube-algoritme voor je te laten werken, zodat jouw content bij het grote publiek te zien is, moet je de wetten kennen en de regels van het algoritme volgen.'

Hoe zit dat met merken? Hebben die nog meer moeite om zichtbaar te zijn?
JW:

‘Merken zitten anders in de wedstrijd, ze willen vaak merk KPI’s of zelfs producten in de content verwerken. Hierdoor kan het gaan schuren en dit heeft weer effect op de impact die de content maakt. Maar er zijn ook merken die hier verder in zijn. Voorbeeld? ING met Only Football’. Goede content komt hier samen met de juiste distributiestrategie en YouTube Engine Optimalisatie, zeg maar de SEO voor op YouTube. Vind ik een mooi voorbeeld van een merk dat al vroeg begon met experimenteren en snel heeft geleerd. En lange adem wordt op YouTube altijd beloond.’

Jelmer Wind (l) en Tom Schoufs
Jelmer Wind (l) en Tom Schoufs 5PM
Als Youtube het grootste vod-platform ter wereld is en de op een na grootste zoekmachine, zou je als publisher of als merk de kennis over de toepassing dan niet zelf in huis moeten hebben?
JW:

‘Het is in ieder geval kennis die je als publisher nodig hebt. Of dit ook betekent dat je specialisten zelf in huis haalt, is een andere vraag. Soms is alles in huis willen halen niet meteen de beste optie en kun je beter inhuren.’

Over de conversie op Youtube. Welke resultaten worden daarbij geboekt?

‘Voor publishers is aanwezigheid op videoplatforms een manier om traffic te genereren. Hoe beter de content- en distributiestrategie op YouTube, Facebook en Instagram aansluit op de content-strategie van de eigen platformen, hoe hoger de conversie. YouTube biedt veel mogelijkheden om publiek vanuit YouTube naar buiten de YouTube-omgeving te brengen. Op dit moment testen we met verschillende mogelijkheden om te kijken wat het beste converteert en zoals je zult begrijpen is context daarbij cruciaal. Over doelstellingen en resultaten mogen we helaas niets delen.’

Met Watch heeft Facebook nu z’n eigen vod-kanaal. Hoe kansrijk is dit?

‘Bepalend voor het succes van Watch is de beschikbaarheid van exclusieve content. Voor een deel zal die bestaan uit premium content  Als ze dan ook de creators en publishers mogelijkheden bieden om geld te verdienen met content, zullen die de weg ook weten te vinden. Wat natuurlijk wel zo is, is dat Facebook vooral een plek  is voor short form content (1-10 minuten). Waar Facebook nu nog vooral op discovery zit  - dus low intent mediagebruik,  schuift het met Watch in de richting van high intent. Al met al verwacht ik dat Facebook Watch zijn eigen plek in het kijkgedrag zal weten te vinden.'

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie