'Vrouwenstem overtuigender in radiospot'

Een vrouwenstem in een radiocommercial werkt beter, blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen in opdracht van Soundbase.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De universiteit onderzocht de invloed van de sekse van de spreker op de waardering van de boodschap. Een vrouwenstem blijkt in de meeste gevallen effectiever, terwijl in de praktijk het meest gebruik wordt gemaakt van mannelijke voice-overs.

Onbewust laat de gemiddelde luisteraar zich nog altijd leiden door vooroordelen, gebaseerd op eeuwenoude stereotypen. Bij spotjes met typisch mannelijke producten prefereert men ook duidelijk een mannelijke spreker. In het geval van typisch vrouwelijke producten, bestaat een lichte voorkeur voor een vrouwenstem. Maar bij een neutraal product, zoals een koffiezetapparaat of meubilair, blijkt volgens de onderzoekers een vrouwenstem veruit over de meeste overtuigingskracht te beschikken.

Ook is in het onderzoek gekeken naar eigenschappen die men aan de spreker toekent. Een mannenstem in relatie tot een mannenproduct wordt als 'betrouwbaar' en 'professioneel' ervaren, in spotjes voor vrouwenproducten geldt hetzelfde voor een vrouwenstem. Opvallend is dat een vrouwelijke spreker in alle gevallen 'aardiger' en 'aantrekkelijker' wordt gevonden.

Het onderzoek is opgezet en uitgevoerd door Lieke Heerze, studente Communicatie- en Informatiewetenschappen. De reacties van in totaal 48 proefpersonen op diverse radiocommercials werden door haar in kaart gebracht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie