VWS kan niks terugvorderen bij Famke Louise, dit is het contract

Zangeres ‘spuugde opdrachtgever in gezicht’, maar ministerie kon geen stappen ondernemen. Contract sluit teruggave uit.

Famke Louise bij Jinek

Famke Louise heeft zich gisteren via haar Instagram-account gedistantieerd van de actie #ikdoenietmeermee. Ze verwijderde haar post waarin ze tegen de coronamaatregelen van het kabinet ageerde, belooft beterschap en biedt excuses aan. Het ministerie van VWS mag blij zijn. Het betaalde bureau Roorda 66.500 euro voor een influencercampagne, maar had het geen poot om op te staan nu de zangeres 4 maanden later precies het tegenovergestelde beweerde. Geld terugvragen kon het niet blijkt uit het contract. Een reconstructie.

Hoe langer de dag, hoe pijnlijker het werd voor Famke Louise. De zangeres en influencer toonde zich maandag en dinsdagochtend nog militant als een van de boegbeelden van de campagne tegen de coronamaatregelen. Op Instagram schreef ze: NEE, IK HOUD M'N 'BEK' NIET! #IKDOENIETMEERMEE

Haar protest verliep niet zoals ze zal hebben verwacht. Eerst bleek ze zich goed te hebben laten betaald voor een influencercampagne voor coronamaatregelen door VWS. Dat vonden veel mensen hypocriet. ’s Avonds bij Jinek volgde het volledige demasqué. Famke Louise zat geharnast in de uitzending, maar werd bij haar eerste opmerking - ‘De vorige lockdown had geen effect’ - al volledig van tafel geblazen door Diederik Gommers en andere gasten.

Ze pakte er nog een spiekbriefje bij, maar dat maakte haar betoog niet beter of überhaupt begrijpelijk. Wat vooral bleef hangen is dat mensen ‘hun dingen’ willen doen, ze ‘superveel respect voor corona’ heeft en zich tóch aan de regels houdt.

Over haar move om eerst door VWS betaald voor de coronamatregelen te zijn en nu weer tegen bleef ook na uitzending verwondering bestaan. Zelf zei ze van mening veranderd te zijn. Anderen vonden haar gebrek aan loyaliteit stuitend: ‘Ze spuugt haar opdrachtgever in het gezicht’ zoals Willem-Albert Bol, directeur business development van DPG Media, het verwoordde.

VWS heeft intussen geen poot om op te staan en kan het geld niet terugvorderen, zo blijkt uit het contract dat het afsloot met Roorda over de inzet van de influencers. Het ministerie betaalde 66,574.20 euro (aanvankelijk was 86.708,60 begroot) en tekende een contract waarin ook gedragsbepalingen zijn opgenomen

Een daarvan is dat de artiesten de wettelijke coronamaatregelen ‘in acht’ moeten nemen. Als die dat niet doen of mensen ‘stimuleren tot overtreding’ vervalt voor VWS de verplichting de vergoeding te voldoen.

Een dikke maar

Er is alleen een grote maar: de contractuele verplichtingen gelden alleen zolang de campagne van VWS loopt. In het contract - lees het hier - is het ‘recht op commerciële openbaarmaking’ beperkt tot de periode 30 april 2020 tot en met 30 mei 2020. Er zijn geen juridische mogelijkheden om het geld terug te vorderen. VWS bevestigt dat het ook geen stappen hiertoe onderneemt.

Het enige dat het kon doen is een moreel appel doen op Famke Louise om het geld terug te storten of over te maken naar en goed doel. Precies wat minister Hugo de Jonge van VWS dinsdagavond deed.

Waarschijnlijk waardevoller is dat de zangeres zich nu toch  via haar Instagram-account heeft gedistantieerd van de hele actie. Ze heeft haar aanvankelijke post verwijderd, belooft beterschap en biedt een excuses aan op een manier waar een willekeurige minister van Justitie nog wat van kan leren

Lees hieronder de passages uit het betreffende contract en de uiteindelijke begroting opgesteld door reclamebureau Roorda. VWS maakte het besluit 4 september al openbaar na een beroep op de WOB van SBS.  

In artikel 4.1 staat de tijdsspanne van de campagne aangegeven, ook de periode waarvoor de bepalingen in het contract gelden.
In artikel 4.1 staat de tijdsspanne van de campagne aangegeven, ook de periode waarvoor de bepalingen in het contract gelden.
In artikel 6.3 zijn gedragsbepalingen te lezen.  Nu moet iedereen zich aan de wet houden, maar hier is expliciet benoemd dat de contractuele verplichtingen  vervallen. Deze bepalingen gelden echter alleen de looptijd van de campagne.
In artikel 6.3 zijn gedragsbepalingen te lezen. Nu moet iedereen zich aan de wet houden, maar hier is expliciet benoemd dat de contractuele verplichtingen vervallen. Deze bepalingen gelden echter alleen de looptijd van de campagne.
De begroting voor de influencer-campagne.
De begroting voor de influencer-campagne.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie