Wat is nieuw aan het redesign van Snapchat?

De app scheidt vrienden en uitgevers in nieuw design in de hoop weer te groeien.

Tekst: Tim van der Wiel*

Snapchat rolt een redesign van zijn app uit. Door de ‘beste vrienden’ op de eerste plaats te zetten en ze te scheiden van de professionele uitgevers, hoopt Snapchat de gebruikersgroei te herstellen.

De nieuwe app is persoonlijker, makkelijker te begrijpen en maakt gebruik van een algoritme om meer relevante content te serveren.

Netwerk voor je beste vrienden

Snapchat wordt vaak genoemd als een ‘bestevriendennetwerk’, het is gebouwd op een model van één-op-één communicatie.

Ruim 60 procent van alle content op het platform wordt verstuurd naar één persoon.

In het nieuwe design worden Stories en privéberichten samengevoegd op de vriendenpagina links naast de camera. Bovenaan worden nieuwe tekstberichten en Snaps getoond, daarna de Stories van je beste vrienden waar je het meeste naar kijkt en mee chat, gevolgd door de Stories van andere vrienden.

Elke groepschat krijgt een eigen story waar leden content aan toe kunnen voegen. Social media-influencers zijn verplaatst. Op het moment wanneer je iemand volgt die jou niet terug volgt, verschijnen ze in Discover, op het moment dat ze je terug volgen verschijnen ze op de vriendenpagina.

Een algoritme bepaalt welke vrienden bovenaan de lijst verschijnen, een functionaliteit die ervoor zal zorgen dat gebruikers nog meer tijd in de app zullen spenderen.

Daarnaast wordt de autoplay-functionaliteit opnieuw geïntroduceerd, deze keer in een Netflix-achtige stijl. Wanneer je een Story hebt bekeken, gaat-ie gelijk naar de volgende. Maar je ziet nu wel welke Story de volgende is en je kunt hem overslaan als je wilt.

Interessante toevoeging: in de analytics kun zien hoeveel mensen je Story hebben overgeslagen.

Discover

Aan de rechterzijde van de camera vind je nu direct de Discover-pagina. Snapchat heeft ook hier wijzigingen doorgevoerd.

Naast de content van uitgevers vind je hier nu de Stories van influencers en populaire Stories uit de community. De uitgevers en creators waar je op bent geabonneerd verschijnen bovenaan de pagina, en daaronder serveert Snapchat content gebaseerd op je kijkgedrag uit het verleden.

Positieve ontwikkeling

Dit is positieve ontwikkeling voor professionele creators en uitgevers die actief zijn binnen de app. Door het toevoegen van meer diversiteit en een algoritme zullen gebruikers meer tijd spenderen op de Discover-pagina.

Een ander nieuwtje is dat gebruikers het algoritme ook kunnen sturen. Naast het abonneren op content kunnen ze ook aangeven dat ze minder van bepaalde soort content willen zien, zeg maar een omgedraaide versie van de ‘like’ van Facebook.

Lastig voor Instagram

De richting die Snapchat kiest met het vernieuwde Discover-pagina is er een waar concurrent Instagram zich nog lastig in kan bewegen.

Instagram is nog altijd een platform dat vooral gebouwd is rondom fotografie en vindt het lastig om video binnen de app een goede plaats te geven. Op dit moment presteren video’s in de feed nog altijd minder dan foto’s.

Ook is er geen functionaliteit waar premium content kan worden bekeken.

En wat betreft andere concurrent Facebook: diens ‘Watch Tab’ komt ook nog niet echt van de grond.

Influencers

De app gaf weinig aandacht aan social media influencers op het platform met als gevolg dat bij de Introductie van Instagram Stories veel influencers hun focus naar Instagram verlegden.

Snapchat brengt hier nu verandering in. Voor het eerst zullen social media influencers worden gepromoot bij gebruikers. Wanneer een persoon voldoende volgers heeft en de content goedgekeurd is door menselijke moderators, kan hun content verschijnen als ‘Populaire Story’, die getoond worden aan gebruikers die deze persoon nog niet volgen.

Geld verdienen

Daarnaast biedt Snapchat vanaf 2018 de mogelijkheid aan onafhankelijke influencers om hun content te monetizen, waarschijnlijk door ze mee te laten delen in de advertentie inkomsten die ze genereren.

Het stimuleren van volgersgroei en monetization kan social media influencers een reden geven om meer tijd te investeren in Snapchat omdat ze iets terugkrijgen, zoals nu al het geval is op YouTube.

Snapchat moet wel voorzichtig zijn

Snapchat zal op de korte termijn voorzichtig moeten zijn met het nieuwe design omdat deze voor huidige gebruikers onduidelijk kan overkomen.  Mensen zetten zich vaak af tegen verandering. Maar het nieuwe design is wel een stuk makkelijker te begrijpen voor een volwassen doelgroep.

Wat gaat Instagram doen?

De bal ligt op dit moment bij Instagram en het wordt interessant wat hun reactie zal zijn. Als ze verstandig zijn zullen ze zich meer gaan richten op een strategie rondom premium content.

*Tim van der Wiel is mede-oprichter en creatief directeur van GoSpooky

Openingsbeeld: Blogtrepreneur

Advertentie