Premium

WTF! Kijk Voetbalflitsen.nl eens hard gaan!

SOCIOS bouwt gestaag aan een media-imperium met voetbalcontent en -games en heeft grote ambities met Voetbalflitsen.nl. ‘Wij willen het grootste voetbalentertainmentmerk van de Benelux worden.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

SOCIOS is geen traditionele uitgever, integendeel. Het was al succesvol in sportgames en is pas sinds twee jaar ook contentmaker met voetbal als grote verbindende factor. SOCIOS-baas Jasper Swelheim - die zelf de jeugdopleiding van FC Utrecht doorliep – heeft geen achtergrond als uitgever. Hij was marketeer bij Heineken, maar wilde liever voor zichzelf werken. Toen bedacht hij Play like a Champion, een spel met voetbalweetjes. Swelheim wist het spel rond het EK van 2008 ook op tv te krijgen met Jack van Gelder als presentator.
Van daaruit bouwde hij verder aan sportgames. Zijn bedrijf is inmiddels bijvoorbeeld ook de afzender van het bekende Telesport Tourspel, Profcoach op FOX Sports, Feyenoord- en PSV Matchmaster en internationale spellen in samenwerking met bookmaker Unibet. Pas twee jaar geleden kwam de contenttak er echt bij. Swelheim wist de site over te nemen en met de komst van Dennis Schouten - voorheen hoofdredacteur bij voetbalbond KNVB -  is het bedrijf de redactie gaan uitbreiden.

Geen standaard voetbalnieuws
Maar wat moet je met een voetbalsite? Daar zijn er al zo veel van. Swelheim beaamt dat. ‘Er is VI, maar ook Voetbalzone, Voetbalprimeur en FC Update. Zij bieden feitelijk hetzelfde: het laatste voetbalnieuws. VI doet dat met eigen content, sites als Voetbalzone en Voetbalprimeur doen aan contentcuratie. Ofwel eigen stukjes maken van nieuws. Voetbalflitsen doet het anders. Wij brengen geen standaard voetbalnieuws. Het heeft geen zin om ook in dat segment te gaan zitten. Wij proberen spraakmakend voetbalnieuws te maken met een “social” element.  Het gaat om korte berichten, geschreven in de taal van de doelgroep en met veel foto&;s en video&;s. De pijlers zijn spraakmakend en opvallend, humor en fun, emotie, opinie, maar we hebben ook breaking news.’

Vaak ook met humor en met koppen als WTF, LOL en FAIL. Het blijkt te werken. ‘Al in april 2013 zaten we op 100.000 unieke bezoekers per maand, een jaar later was dat al 600.000. Voetbalflitsen.nl heeft inmiddels - gemeten in april dit jaar - 1,4 miljoen unieke bezoekers per maand.’ Daarmee is het qua uniek bereik de tweede voetbalsite van Nederland, na Voetbalzone en groter dan VI.nl.



Geen uitgeversoorsprong
Het succes zit hem volgens Swelheim enerzijds in het snelle, korte, humoristische en beeldende, maar het uitbouwen van het influencers netwerk speelt ook een zeer grote rol. ‘We seeden via onze eigen kanalen en hebben bijvoorbeeld 500.000+ Facebook likes, 300.000 Twitter-volgers en 3 miljoen bereik per week verspreid over meerdere sociale pagina&;s.’ De naam SOCIOS lijkt daarmee niet alleen een verwijzing naar de harde kern van Barcelona-fans, maar ook naar sociale media.

De grootste groep bezoekers van Voetbalflitsen.nl is 25-34 jaar en daarna 18-24. 85 Procent is man. Opvallend ook: bijna 80 procent van het bezoek komt nu al via de mobiel.

De redactie spreekt de taal van deze doelgroep, zegt Swelheim. Al is het volgens hem meer dan een redactie. ‘Dat wij van oorsprong geen uitgevers zijn, is denk ik onze kracht. Het team van SOCIOS is een mix van redacteuren, socialemediaexperts en techneuten. Die zitten bij ons door elkaar heen. Het moet echt hand in hand gaan, om onze bezoekers goed te kunnen volgen. We zijn ook constant bezig met analyseren en optimaliseren.’


Verdienmodellen
De omzet van voetbalflitsen.nl komt nu voor het grootste deel uit display advertising (meer dan de helft), sponsoring en native branded advertising. Nieuwe verdiensten moeten straks komen uit onder meer de gamesportal VoetbalflitsenGames.nl dat onlangs is gelanceerd.

Maar er is nog veel meer. Swelheim heeft grote ambities met Voetbalflitsen.nl. ‘Wij willen het grootste voetbalentertainmentmerk van de Benelux worden. Onlangs zijn we begonnen met promotie van Voetbalflitsen via onder andere LED-boarding bij ADO Den Haag en zijn we uitgebreid naar België met . Maar ook denken we aan een printmagazine (Voetbalflitsen Magazine) en Voetbalflitsen TV. Die plannen zijn nog niet concreet, maar we willen snel stappen maken om op alle platforms voetballiefhebbers te bereiken.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie