Zo kun je social media effectief inzetten door er doelstellingen aan te koppelen

Haal het optimale uit de inzet van sociale media voor je content marketing.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een groot voordeel van social media is dat het goed meetbaar is. Je kan van tevoren een schatting maken van de grootte van de doelgroep, welke content bij de doelgroep past en welk resultaat je kunt verwachten. Met deze informatie in je achterhoofd kun je je doelstellingen bepalen.

Wat wil je bereiken?
Stel je eerst de volgende vraag: wat wil ik bereiken met de inzet van social media? Je kan social media om verschillende redenen inzetten:

  • Vergroten van naamsbekendheid;
  • Kennis over product of dienst overdragen;
  • Genereren van traffic naar je website;
  • Onder de aandacht blijven van klanten;
  • Webcare monitoren voor vragen en klachten;
  • Interactie met je doelgroep aangaan;
  • Engagement behalen door relevante content aan te bieden.

Doelstellingen bepalen
Maak een keuze uit de doelen die jij wilt bereiken met je social media pagina. Zet vervolgens dit doel om in een doelstelling. Vergeet niet je doel specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdsgebonden te maken.

Gaat het er bijvoorbeeld om traffic te genereren naar je website en engagement te versterken, dan kan een doelstelling zijn: &;Binnen één jaar een stijging van 10% extra unieke bezoekers vanuit LinkedIn op de website behalen&; of  &;binnen een jaar een gemiddelde engagement bereiken van 6% op een Facebookbericht.&;

Naast je hoofddoelstelling bepaal je een aantal subdoelstellingen. Deze kunnen gekoppeld zijn aan je hoofddoelstelling maar kunnen ook een ander doel hebben. Zoals de  subdoelstelling: &;Het verhogen van pagina-likes of volgers&;. Doordat je meer fans krijgt, is de kans groter dat meer mensen voor traffic naar de website zorgen.

Doelstellingen meten
Nu je je doelstellingen weet, kun je gaan meten. Gebruik daarvoor verschillende technieken, zoals Google Analytics en rapportages uit je social media account. In de statistieken van Facebook vind je veel data, zoals paginalikes, bereik en engagementrate. Het is belangrijk om je doelstelling te meten.

Dit kan nadat de tijd die je hebt gesteld om jouw doelstelling te realiseren, is vertreken. Bijvoorbeeld na één jaar. Maar het is ook belangrijk om tussentijds bij te sturen.

Je hebt de beschikking uit veel gegevens waardoor je tussentijds kunt monitoren en optimaliseren. Stel, je hebt te weinig traffic vanuit social media naar je website. Wanneer je tussentijds meet, kan je ervoor kiezen om vaker posts te plaatsen met een link naar je website. Zodat je uiteindelijk je doelstelling wel gaat halen!

Dus, ga aan de slag met doelen voor jouw social media kanalen en blijf meten en optimaliseren!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie