2013 is eindelijk het jaar van Mobile (Advertising)

Met meer mobieltjes dan mensen op de wereld moest het er een keer van komen. Met de sterke groei van Mobile Advertising in 2013 is mobile niet langer het opkomende kanaal. Samen met social media is het nu een essentieel gedeelte van de strategie van de ‘digitale’ marketeer en daarmee een kanaal wat steeds meer wordt ingezet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens eMarketer zullen wereldwijd de Mobiele Advertising inkomsten bijna verdubbelen ten opzichte van 2012 naar $ 16.7 miljard in 2013. Inmiddels is in de US het mobiele gedeelte van de totale digitale bestedingen dit jaar gegroeid naar 15%. Dit percentage ligt wereldwijd een fractie lager en de eerlijkheid gebied te zeggen dat de mobile uitgaven maar 3,25% zijn van de totale media advertising uitgaven van ruim $ 517 miljard wereldwijd in 2013. Maar de sterke groei is echt in 2013 ingezet.

Ook bij mobile advertising zijn de mobile ‘search’ inkomsten het grootst. Het is daarom niet verwonderlijk dat Google een indrukwekkende 53% van alle mobile advertising inkomsten wereldwijd naar zich ziet toekomen. Naast search groeien ook de mobile advertising inkomsten van Google’s ‘Youtube’ erg hard.

Het belangrijkste voorbeeld van de sterke groei is de lancering en het immense snelle succes van Facebooks mobile advertising inkomsten. Binnen zeer korte tijd is dit van $ 0 naar een miljarden business gestegen. In een paar kwartalen is het aandeel van mobile advertising inkomsten in Q3 2013 gegroeid naar 49% van de totale advertising inkomsten van Facebook.

Facebook Advertising Revenue ( > 85% Total FB revenue)

Total Advertising Inkomsten

% Mobile

Mobile Advertising Inkomsten

Q4 2012

$ 1.33 B

23%

$ 306 M

Q1 2013

$ 1.25 B

30%

$ 375 M

Q2 2013

$ 1.6 B

41%

$ 656 M

Q3 2013

$ 1.8 B

49%

$ 882 M

Inmiddels heeft Facebook een aandeel van bijna 16% in de totale mobiele advertising inkomsten, samen met Google dus bijna 70% (!) van de totale markt. Dit was een jaar geleden nog 57% toen Facebook een aandeel had van ruim 5% in het totaal.

De groei van het aantal mobiele ad networks, ad exchanges, supply-side platforms en demand-side platforms was enorm de afgelopen jaren en allemaal gingen ze voor een grote schaal (bereik) en de beste - en nieuwste – technologieën. De grenzen tussen deze bedrijven vervagen ook steeds meer en dit maakte de Mobile Advertising industrie steeds complexer.

Daarnaast zien we ook al een tijd een consolidatie slag in de mobile advertising markt. De eerste grote slagen door de overnames van Admob door Google (2009), Quattro door Apple (2010), Admeld door Google (2011) en recentelijk van Jumptap door Millennial Media (2013) en MoPub door Twitter (2013) hebben reeds plaats gevonden. Deze consolidatie slag zal echter nog wel verder doorgaan in 2014.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie