‘Communicatiestijl kan worden aangeleerd’

Hoe iemand communiceert is niet alleen te voorspellen, maar ook te veranderen. Dat blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek van HRD-adviesbureau GITP naar de relatie tussen persoonlijkheid en communicatiestijlen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit het onderzoek blijkt dat communicatiestijl voor twintig procent door persoonlijkheid wordt bepaald. Een bepaald persoonlijkheidsprofiel leidt dus tot een bepaalde communicatiestijl. De rest is afhankelijk van vaardigheden. Daaruit leiden de onderzoekers af dat iemand kan worden getraind om op een bepaalde manier te communiceren.

Alec Serlie, hoofd Research & Development van GITP: “In vrijwel alle functies is helder communiceren belangrijk. Juist nu is het extra belangrijk dat werknemers zich onderscheiden met sterke communicatie omdat zij zich door de digitalisering minder kunnen onderscheiden op kennis.”

Directie en management, maar ook werknemers onderling, denken volgens de onderzoekers vaak dat zij goed communiceren. Dit terwijl uit medewerkerstevredenheidonderzoeken blijkt dat het juist hieraan schort. “Door effectief te communiceren, voorkom je ruis en weerstand. Daarbij bevordert het de sfeer en de productiviteit op de werkvloer. Hier valt nog veel te winnen, “ meent Serlie.

Hoe makkelijker communicatiestijlen van een gesprekspartner worden herkend, hoe beter hierop kan worden ingespeeld. Vrouwen zijn hier volgens het onderzoek beter in dan mannen. Serlie: “Recente voorbeelden uit de politiek zijn Jolande Sap van Groen Links en Mona Keijzer van het CDA. Beide hebben een coöperatieve communicatiestijl die hen in staat stelt verbinding en draagvlak te creëren. Hun heldere en positieve manier van communiceren draagt bij aan hun populariteit.”

Neurotische mensen kunnen zich minder goed aanpassen aan hun gesprekspartner. “Neurotische mensen zijn over het algemeen meer gespannen en onrustig waardoor zij minder flexibel zijn in hun communicatie,” aldus Serlie. Leeftijd en opleiding hebben volgens het onderzoek geen invloed op de manier van communiceren.

In het onderzoek vergeleek GITP de Big Five persoonlijkheidsdimensies met het zogeheten Sociale Stijlmodel. Dit model gaat uit van vier communicatiestijlen (beschouwend, directief, coöperatief en expressief) gebaseerd op twee aspecten: de mate van responsiviteit en de mate van assertiviteit.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie