Premium

Cookiemonster duikt weer op, volgcookies in de knel

Branchepartijen in marketing en reclame moeten voor 2 december met een ‘industriebreed toestemmingsmechanisme’ voor volgcookies komen. Anders is het vanaf die tijd gedaan met gepersonaliseerde reclame.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tijdens een spoedoverleg kwamen voorzitters en afgevaardigden van de branchepartijen (BVA, IAB, DDMA, Thuiswinkel.org, NUV) vorige week dinsdag bij elkaar. Op de agenda stond één allesoverheersend agendapunt: de noodzaak om gezamenlijk oplossingen te bedenken voor een dreiging die de Nederlandse online adverteerders boven het hoofd hangt.

De dreiging is zeer reëel, waarschuwt Jan Driessen, die het initiatief heeft genomen om brancheorganisaties bij elkaar te roepen. Als de partijen niet tot een oplossing komen, dan is het vanaf 2 december gedaan met gepersonaliseerde reclame op internet

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) wil vanaf die datum de wetgeving voor het plaatsen van trackingcookies (volgcookies) strikt gaan handhaven. Het CBP spreekt dit voornemen uit in een brief van 2 september aan de advocaten van online advertentiebedrijf Yieldr, dat de afgelopen maanden onderwerp is geweest van een onderzoek.

Onderwerp van het onderzoek was de over het plaatsen van zogeheten volg- of trackingcookies. Yieldr verzamelt deze volgcookies om informatie te verkrijgen over de producten of diensten die internetgebruikers hebben bekeken op websites van zijn adverteerders. Vervolgens laat het gebruikers op basis van interesses en voorkeuren op verschillende sites advertenties van die adverteerders zien (retargeting).

Volgens het CBP handelt Yieldr hierbij niet in overeenstemming met de cookiewetgeving omdat het geen toestemming vraagt, maar slechts een opt-out mogelijkheid biedt voor het ontvangen van gepersonaliseerde advertenties. In de brief aan Yieldr geeft CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm drie maanden de tijd om de werkwijze zodanig aan te passen, dat het voldoet aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP).

Interessant aan deze brief is, dat de uitspraken niet alleen een enkel bureau (Yieldr) betreffen dat door CBP min of meer’ toevallig’ is uitgekozen. De implicaties van het schrijven reiken vele malen verder. Kohnstamm geeft hierin namelijk aan dat het CBP ‘een signaal afgeeft dat niet alleen Yieldr, maar alle organisaties in de advertentiebranche’. Al deze partijen moeten rekening houden met handhaving door het CBP. Of, zoals Driessen zegt: ‘Dit treft elke adverteerder, elk reclamebureau en elke uitgever die via volgcookies gepersonaliseerde advertenties toont.’

De implicaties van deze waarschuwing mogen niet onderschat worden. ‘Als we niet tegemoet komen aan de eisen van het college, zal er vanaf 2 december gehandhaafd gaan worden en kunnen er dwangsommen worden opgelegd. Dan wordt het dus onmogelijk om nog langer gepersonaliseerde advertenties te tonen,’ waarschuwt Driessen.

Enigszins verwarrend is dat minister Kamp van Economische Zaken de . De minister maakte vorige week bekend het verplicht vragen van toestemming voor deze cookies te willen afschaffen. Door de geplande versoepeling hoeft een website alleen om toestemming te vragen als dit ook echt nodig is om de privacy te beschermen. Dat kan ook bij analytische cookies in sommige gevallen nodig zijn. Bijvoorbeeld als de verzamelde statistische gegevens ook worden gebruikt voor het opbouwen van bezoekersprofielen.

Deze ‘functionele cookies’ staan echter los van ’volgcookies’. Bij het plaatsen van volgcookies moet een website de bezoeker altijd informeren en toestemming vragen. De pop-ups zoals die tegenwoordig te pas en te onpas verschijnen bij het bezoeken van een website voldoen doorgaans niet aan die voorwaarde, omdat ze alleen een opt-out mogelijkheid bieden.

De wet stelt als eis dat de online bezoeker expliciet toestemming geeft voor het plaatsen van deze cookies. Voor de online reclamebranche is het nu zaak om tot een ‘industriebreed gedragen’ oplossing te komen, die hierin voorziet. De (besloten) bijeenkomst van vorige week, was een eerste aanzet om tot een dergelijk mechanisme te komen.

Het doel is om tot een set van uitgangsprincipes te komen, waarmee de branche verder kan. De uitgangsprincipes moeten de minimale voorwaarden schetsen waaraan een cookiewaarschuwing moet voldoen. ‘Vervolgens is het aan de uitgevers om deze verder in te vullen,’ aldus Driessen, die opmerkt dat een oplossing voor een centrale coördinatie ‘in theorie heel interessant is, maar in de praktijk heel moeilijk om uit te voeren.’ Bij een volgende bijeenkomst is het de bedoeling om ook VNO-NCW, Consumentenbond en SRC te laten aansluiten.

Het branchebrede cookie-overleg was vorige week bijeen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie