Drie afdelingen die iets willen - terwijl jij van IC onder Corporate Communicatie valt?

Wees onafhankelijk in je advies; de plek waar interne communicatie is ‘opgehangen’ doet er niet toe

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Stel, je werkt als internecommunicatieadviseur op de afdeling Marketing & Communicatie. Je bent bezig met een communicatieplan voor een grote verandering. Terwijl je je gedachten over de strategie laat gaan, vraagt het hoofd van je afdeling je aandacht voor een nieuw merkwaardentraject. Ondertussen heb je een vraag van de directeur liggen om mee te denken over de communicatie rondom de nieuwe jaarplannen van 2016. Het veranderteam zit te springen om je plan, je manager vindt dat je toch echt aan die merkwaarden moet werken en de directeur verwacht zonder meer dat je haar vraag snel beantwoordt.

Wiens brood men eet...?

Communicatieprofessionals staan als het ware op een kruispunt waarlangs verschillende disciplines passeren, elk hard roepend om interne communicatie. En wat doe jij dan? Waar focus je je op? Waar gaat je aandacht als eerste naar uit? Heb je het dan ook nog druk, dan kan het gezegde ‘wiens brood men eet, diens woord men spreekt’ nog wel eens op gaan.

Één juiste plek?

Waar je focus ligt, wordt vaak gevoed door waar in de organisatie je gepositioneerd bent. Is interne communicatie onderdeel van de afdeling Corporate Communicatie? Dan is hoe medewerkers kunnen bijdragen aan de organisatiereputatie waarschijnlijk ‘prio’ nummer 1. Zit interne communicatie bij Marketing? Dan slaat internal branding vaak de klok. Werk je bij HRM? Dan communiceer je vooral over opleidingen, nieuwe regelingen en HR-programma’s. Valt IC onder de bestuurssecretaris? Dan zit je dichtbij besluitvorming en strategie en zijn je IC activiteiten daarop het meest gericht. Wiens brood men eet… Is er dan één juiste, beste plek voor IC? Nee. Dat is namelijk contextgebonden: het heeft te maken met het type organisatie en de communicatieve affiniteit van bijvoorbeeld een directeur. Bij een retailorganisatie is marketing een logische plek. Bij een overheidsorganisatie is Voorlichting of Corporate Communicatie voor de hand liggend. In middelgrote organisaties zonder communicatiefunctie is HR vaak een plek waar je IC kunt vinden En heeft de bestuurssecretaris een communicatieve antenne, dan is de kans groot dat deze IC-taken oppakt of de hele functie naar zich toe trekt.

Lastige positie


Maar uiteindelijk moet dat er allemaal niet toe doen. Wat mij betreft, is er één ding dat altijd geldt: wees onafhankelijk. Dat kruispunt waarop communicatieadviseurs staan maakt onze positie lastig. Maar het is ook een unieke, mooie positie. We zien veel, we horen veel, dus weten we veel en kunnen we – als het goed is – veel met elkaar verbinden en tegen elkaar afwegen. Je ophanging is dus niet van belang. Je plek op dat kruispunt wel. Die vraagt om onafhankelijkheid. Ook al roepen het hoofd Marketing, het veranderteam of de directeur om het hardst dat je op hun onderwerp moet focussen, bekijk de vraagstukken met een onafhankelijke geest. Wat is de impact van deze verandering op de organisatiedoelen? Hoe zwaar weegt de vraag over merkwaarden? En hoe zit dat met de nieuwe jaarplannen, waar de directeur je voor nodig heeft? Luister goed. Zet alle belangen af tegen de organisatiedoelen. Bepaal waar IC het meest nodig is om de organisatiedoelen te halen. En maak dan je keuze.

Argumenten

Maar kun je je ook altijd aan je keuze houden? Hoe blijf je onafhankelijk? Door altijd te aan te geven waarom je een keuze gemaakt hebt, je argumenten naar voren te brengen en aan te geven wat jouw focus oplevert ten opzichte van waarop anderen graag willen dat je je aandacht richt. Onderzoek dus altijd de bijdrage van de onderwerpen die je pad kruisen aan de organisatiedoelen Het allermooiste is als je je verschillende interne klanten ook overzicht geeft van de vragen die anderen stellen en je samen de prioriteiten kunt stellen of vragen met elkaar kunt verbinden. Dat betekent dat je goed moet weten wat er in een organisatie omgaat en wat de uitdagingen zijn. Wees dus nieuwsgierig. Bouw een groot, divers netwerk in de hele organisatie. Zoek mensen op, als je dat al niet deed. Verbreed je focus. En vooral, kijk buiten de grenzen van de plek waar je bent ‘opgehangen’.

Eigen deeg

Dus niet: wiens brood men eet, diens woord men spreekt. We zijn brood van eigen deeg!

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie