EC: Online reclame die gericht is op kinderen aan banden

De Europese Commissie wil snel regels voor reclame op sociale media en vlogs.

Brussel wil strengere regels en beter toezicht. Zo kan het Commissariaat voor de Media de makers van bijvoorbeeld vlogs daar beter op aanspreken. Dat zei voorzitter Madeleine de Cock Buning van het Commissariaat zaterdag in het tv-programma .

Het gaat hierbij vooral om product placement: merken laten influencers bijvoorbeeld hun producten testen of aanprijzen. Als deze reclame gericht is op kinderen, dan komt er binnenkort mogelijk een verbod. Dat geldt ook voor reclame voor ongezonde producten. 

Voortaan zou men het duidelijk moeten aangeven als er reclame wordt gemaakt. Platforms als YouTube wordt ook gevraagd meer maatregelen te nemen om kinderen af te schermen van schadelijke inhoud zoals extreem geweld en seks.

Het is voor het eerst dat in Europa wettelijk toezicht geregeld wordt op online content via online videokanalen en sociale media. Op televisie is dit al jaren zo. De richtlijn is er mede gekomen op initiatief van het Commissariaat voor de Media dat een voorzet deed in een rapport over online media in december 2015. De verwachting is dat de richtlijn snel aangenomen wordt.

Bron: Kassa.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie