Emotie wint in Cannes

David Snellenberg (Dawn) over de onderbuik en (on)logica.

Technologie verandert alles. Ons gedrag. Onze manier van leven. Hoe we zaken doen met elkaar. Hoe we relaties vinden, vriendschappen onderhouden en het nieuws tot ons nemen.

En dat we pas aan het begin staan van deze veranderingen staat als een paal boven water. Maar één ding verandert nooit; de mens.

De mens is een emotioneel wezen, niet gestuurd door logica of rede. Maar door wil, passie of angst.

Goed voorbeeld van die eerste, wil, is het Rembrandtproject van JWT Amsterdam en SHCK. 18 maanden zwoegen, volhouden, doordrukken betaalt zich uit.

Ook een goed voorbeeld van de onlogische mens is de Brexit van vandaag. Iedereen die nadenkt en zich door de feiten laat sturen, kiest een ander scenario. Maar de hitte, de emotie, de story, de angst wint het van de rede.

We zijn als communicatiesector tot veel in staat; we kunnen kunst omzetten in data en met die data weer kunst maken. Technologie gecombineerd met menselijke verbeeldingskracht kan bergen verzetten.

Maar de echte berg, de onderbuik, het sentiment, is een hele andere. Die stuurt ons niet de beste kant op.

Sentiment is een niet te temmen paard dat zomaar op hol kan slaan. De Brexit-campagne, maar ook Trump, laat zien dat veel mensen zich laten sturen door hun onderbuik. Of zoals iemand deze week tegen mij zei; niemand houdt van voetbal in het algemeen, maar iedereen houdt van z’n eigen club.

Laten we aankomend jaar de magische combinatie van technologie en verbeeldingskracht inzetten om de echte problemen van deze tijd op te lossen.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie