Epica: 2x goud, 2x zilver en 4x brons op tweede dag (UPDATE: nog 1x zilver voor Wieden)

De winnende bureaus en productiemaatschappijen van de dag waren Wieden+Kennedy, Achtung!/Hobby Film, RNDBT Content, Ambassadors, Sizzer en Anomaly.

UPDATE: Wieden+Kennedy heeft vanmorgen ook nog zilver gewonnen in de categorie Brand Identity voor Nike's Oranje Leeuwinnen.

In totaal wint Nederland nu 2 gouden, 6 zilveren en 6 bronzen Epica Awards, de internationale journalisten-vakprijs. Morgen worden de Grand Prix, achter gesloten deuren, bepaald.

Nederland stond in totaal 15 keer op de shortlist van de Epica Awards, die dit jaar in Berlijn worden georganiseerd – na vorig jaar in Amsterdam te hebben plaatsgevonden. Vandaag was de tweede jurydag (Nils Adriaans jureert namens Adformatie) van prijs. Donderdagavond is de uitreiking, die overdag vooraf wordt gegaan door een conferentie over de relatie tussen creativiteit en technologie.

De Nederlandse winnaars van vandaag:

2x goud voor What are girls made of? van Wieden+Kennedy voor Nike Russia in de categorieën Fashion, Footwear & Personal Accessories en Best Use of Music.

Zilver voor Hovering Art Director Achtung! / Hobby Film voor Adobe in de categorie Humor.

Zilver voor Batman van RNDBT Content voor War Child in de categorie Public Interest – Social.

Brons voor Ambassadors Gewoontedier voor Selmore / ASN Bank in de categorie Animation.

Brons voor Sizzer voor Publicis Italy / Heineken When your drink, never drive in de categorie Best Use of Music. (De commercial won ook nog goud in de categorie Alcoholic drinks, maar werd ingezonden vanuit Italië…)

Brons voor What will they say about you? van Wieden+Kennedy voor Nike Women in de categorie Fashion, Footwear & Personal Accessories.

En brons voor Anomaly voor Make Love Not Walls in opdracht van Diesel (in de categorie Fashion, Footwear & Personal Accessories).

Opvallend was dat in de categorie Fotografie, die gesponsord wordt door 'instituut' Lürzer's Archive, geen winnaar zal zijn. In het verlangde van de discipline Print lijkt het ambacht ondergesneeuwd te worden door bewegend beeld, terwijl we met internet en alle sociale meer dan ooit in een visuele cultuur leven, die voor een aanzienlijk deel bepaald wordt door niet-bewegend beeld. Het lijkt erop dat de makers van die 'nieuwe' beelden (weer) meer geluid moeten maken.

Als toegift nog een paar parels van de dag – van uw curator:

Van Abbott Mead Vickers BBDO uit Groot-Brittannië

Tribal Worldwide İstanbul

Van regisseur Baz Luhrmann

Danish agency & Co maakte een campagne voor OOH-media, waar Old Spice op deze manier op inspeelde:

Van Leo Burnett London

Van Cheil Deutschland voor 3M ductttape

En van DDB Stockholm

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie