Premium

Hoe kun je collega’s wereldwijd betrekken? Collective intelligence en ideas in de praktijk

I Love My Job! – deel 4 (slot)

(H)erkenning van de inbreng van medewerkers is een belangrijke factor voor engagement. Hoe kom je erachter wat er speelt in je organisatie en welke thema’s medewerkers belangrijk vinden? Hoe betrek je wereldwijd collega’s bij innovatie? In dit blog twee mogelijkheden: collective intelligence en collective ideas.

Collective intelligence
Unilever gebruikt een systeem waarbij medewerkers zelf ideeën kunnen aandragen, bijvoorbeeld ‘welke factoren vind jij belangrijk voor meer betrokkenheid’ of ‘Waarom werk jij nog steeds bij ons?’. Collega’s geven aan welke suggesties ze het belangrijkst vinden. Zo ontstaan wolken van discussies die lijken op een digitale ‘open space’.

Crowdoscope
Uiteindelijk komen de meest herkenbare suggesties bovendrijven in een soort top-10 – suggesties die door de medewerkers zelf zijn geformuleerd en gescoord. Van crowdsourcing naar collective intelligence. Michael Silverman heeft dit systeem Crowdoscope ontwikkeld.

Collective ideas
Het wordt nog leuker als iedereen in de organisatie wordt uitgedaagd om mee te denken over innovatie. Hiervoor is een collaborative intranet een hulpmiddel. IBM heeft in de afgelopen jaren ervaring opgedaan met deze nieuw soort ‘ideeënbus’. Sandra Grieden lichtte in Berlijn het Cognitive Build-programma toe.

Hierbij hanteren ze bij IBM de volgende stappen:
1. Start met een MOOC (Massive Open Online Courses), waarin het proces van design thinking wordt uitgelegd, inclusief de te nemen stappen voor de competitie.
2. Vervolgens kunnen mensen teams vormen (3 tot 50 personen). Dat kunnen mensen zijn van dezelfde locatie, maar leuker is het als er virtuele teams worden gevormd, met leden uit verschillende onderdelen van de organisatie. Hoe meer teams, hoe beter. Deze teams kunnen een idee lanceren. Bij IBM deden bijvoorbeeld 8.000 teams mee.
3. Over deze 8.000 ideeën wordt op het intranet gestemd.
4. Aan de hand van de stemming vindt een eerste schifting plaats. Een selectie van ideeën kon door de teams verder worden uitgewerkt. Deze teams konden gebruikmaken van een ‘cognitive coach’.
5. Vervolgens start de zogenoemde investeringsronde. Elke medewerker kreeg virtueel 2.000 dollar, waarmee men in de verschillende voorstellen kon investeren. Dat kon door al het geld aan één idee te geven, maar ook door het te spreiden. De ideeënteams gebruikten allerlei methoden om hun idee aan te prijzen. Al met al een ronde die heel veel dynamiek teweegbracht.
6. De top-50 teams werden uitgenodigd op het hoofdkantoor. Onder begeleiding konden ze het plan uitwerken. Elk project werd gepresenteerd aan de directie. Die presentatie was wereldwijd online te volgen. Alle 50 teams werden beloond voor hun inzet.
7. Uiteindelijke zijn acht ideeën geselecteerd om uit te werken tot business cases voor wereldwijd gebruik.

Succesfactoren bij deze wedstrijden:
• Houd de vaart erin, maar maak ook af en toe pas op de plaats om te kijken hoe het gaat en om successen te vieren.
• Bouw gamification-elementen in, om iedereen te enthousiasmeren.
• Je maakt gegarandeerd fouten, leer hiervan en neem de volgende stap.
• Als je wereldwijd werkt, geef dan iedereen de kans om mee te doen.
• Laat je waardering blijken aan alle deelnemers, ook aan degenen die al in een vroege fase zijn afgevallen.
• Houd het momentum vast.

Betrokkenheid van medewerkers kan op verschillende manieren worden bevorderd, bijvoorbeeld door goed leiderschap en door dialoog te organiseren over beleid. Maar door hun intelligentie te gebruiken en mensen in organisaties echt te betrekken in woord en daad kom je nog verder.

Spontane acties
Steeds meer organisaties scheppen ruimte voor collectiviteit en creativiteit. Hierbij is geen sprake meer van strakke regie door de afdeling communicatie, maar is juist ruimte voor spontane acties. In alle strategieën werd goed geluisterd of de aanpak aansloeg en werden zaken naar behoefte bijgesteld of zelfs versneld.

Dit blog is de laatste uit een reeks van vier.

Klik voor I Love My Job! – deel 1: Zo bevorder je de employee engagement tot op het hoogste niveau

Klik voor I Love My Job! – deel 2: Dit is hoe interne communicatie helpt bij het vergroten van de betrokkenheid

Klik voor I Love My Job! – deel 3: Betrek de millennials bij de corporate story – maar vergeet ook de directie niet, anders wordt het niks

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie