Hoofdpijndossier Fyra begonnen aan migrainehoofdstuk

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als de regie ontbreekt, zeker wat betreft de communicatie, is het hoofdpijndossier geboren. Het Fyra-dossier dat gisteren lijkt te zijn begonnen aan zijn migrainehoofdstuk, toont dit nog eens overduidelijk aan. Want bij wie moeten we te rade gaan na de primeur gisterochtend in De Telegraaf? Die leerde ons dat de NS stopt met de Fyra, topman Bert Meerstadt vertrekt en dat de enige aandeelhouder er alles aan heeft gedaan dat dit nieuws niet naar buiten kwam. Hoe is de communicatie gegaan en hoe had het anders/beter had gekund? Van Luyken Communicatie Adviseurs geeft haar visie.

En voor alle duidelijkheid: die aandeelhouder is niet het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zoals 'Verkeer en Waterstaat' is vernoemd, maar dat van Financiën. Daaronder vallen nu eenmaal alle staatsdeelnemingen.

Aan het einde van de ochtend noemt een woordvoerder van minister Dijsselbloem (Financiën) het besluit van de NS om te stoppen met de Fyra 'voorbarig'. De bewindsman wil eerst goed bekijken wat de consequenties en de risico's zijn om de hogesnelheidstrein op een trailer naar Italië terug te sturen. Inmiddels wordt dan ook bekend dat Dijsselbloem de benoeming van de nieuwe NS-directeur Timo Huges heeft vertraagd. Dit wilde de NS vorige week al bekendmaken, maar de minister wilde eerst een gesprek met deze topman van de bloemenveiling FloraHolland. Nadat dit gesprek afgelopen donderdag heeft plaatsgehad, volgde geen mededeling over een nieuwe topman, noch van de NS noch van Financiën.

Het wordt nog troebeler als we De Telegraaf er weer even bijhalen. Deze meldt dat de NS-topman eind vorig jaar al zijn vertrek wilde aankondigen, maar dat dit op verzet stuitte bij de raad van commissarissen. Er moest eerst een opvolger worden gevonden.
Om het voor de uiteindelijke eigenaren en gebruikers van de NS – belastingbetalers en andere ingezetenen van de Staat der Nederlanden – nog wat ingewikkelder te maken: de Tweede Kamer praat binnenkort hierover met staatssecretaris Mansveld (niet van Financiën maar van Infrastructuur en Milieu). En de Tweede Kamer ten slotte – veel boter op het hoofd, want mede door haar toedoen moest de goedkope Fyra worden aangeschaft – dringt al weer aan op een parlementaire enquête, opdat weer heel wat handen in onschuld kunnen worden gewassen. En last but not least volgt de vakbond FNV Spoor die bij monde van Roel Berghuis er ook zijn plas over doet.

Echt geïnformeerd zijn we echter geenszins. Om een totaalbeeld te krijgen moet je zoeken naar informatie. Dat krijg je als niemand de regie heeft. Als partijen informatie willen achterhouden totdat 'het totale plaatje' bekend is. Want hoe ziet dat plaatje er dan uit? Heeft iemand daar enig weet van? En wie is die iemand? Wie zegt er: 'Nu kunnen we met het nieuws naar buiten'? Is dat minister Dijsselbloem? Staatssecretaris Mansveld? De NS en bij monde van wie, de ouwe of nieuwe baas? De Tweede Kamer? Premier Rutte?

Het gevolg? Elke krant, radiozender, tv-station en nieuwssite gaat op zoek naar dat 'enige juiste verhaal'. Dat alle concurrenten vervolgens gebruiken voor een nog betere inside story die ook weer zijn weg vindt op Twitter. En dat gaat maar door en dat gaat maar door, totdat één van de partijen daadwerkelijk de regie neemt en het klip en klaar duidelijk is: niet alleen wie de beslissingen neemt, maar ook welke beslissingen worden genomen. Zolang dat niet gebeurt, wordt aan dit hoofdpijndossier elke dag een migrainehoofdstuk toegevoegd.

Lees meer op:

Wil je ook jouw visie op Communicatie delen met de lezers van Communicatie Online? Stuur dan je berichten naar valerieboersma@adformatiegroep.nl

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie