Ken je context, anders doe je maar wat!

Onderzoek wáár in de organisatie de kwaliteit van de interne communicatie van cruciaal belang is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De vakantie zit er in grote delen van het land weer op. We komen terug op kantoor, vol frisse energie en goede moed. De vakantie is hét moment geweest voor bezinning, op persoonlijk en op professioneel vlak. En daarmee is het terugkomen van vakantie een prachtige aangelegenheid voor de communicatieprofessional om zichzelf de vraag te stellen: waar ben ik nu eigenlijk mee bezig? Wat krijgt van mij het komende jaar prioriteit en, ook belangrijk: wat ga ik niet (meer) doen?! Want wat is lekkerder om die frisse zin vast te houden en dingen aan te pakken die er echt toe doen?

Daadwerkelijke bijdrage

De crux zit ’m in (het vaststellen van) de daadwerkelijke bijdrage van interne communicatie aan de organisatie. Dat zit zo: er bestaan veel overtuigingen over waar interne communicatie over gaat. Over wat de meest effectieve interventies zijn, of welke strategieën het beste werken. En er zijn minstens zoveel meningen over welke rollen de communicatieprofessional moet spelen.

Vaak zijn die overtuigingen gekleurd door de voorkeuren van de adviseur of manager en beïnvloed door de ervaringen die hij in een specifieke organisatiecontext heeft opgedaan.

Wat speelt er?

De hamvraag is: Waar draait het in jouw organisatie om? Wat speelt er in de omgeving? Wat willen, kunnen, moeten en mogen we als organisatie? Hoe zijn we georganiseerd en wat zijn onze specifieke culturele kenmerken? Het is deze context waar je als communicatieprofessional mee om hebt te gaan. Of je wilt of niet: context is king. Pas als je de knelpunten, kansen en uitdagingen van de organisatie in kaart hebt gebracht, weet je waar de kwaliteit van de interne communicatie van cruciaal belang is om de organisatiedoelen te realiseren. En weet je waar je de focus op moet leggen en wat speciale aandacht vraagt. Van anderen en van jou, als communicatieprofessional. Een logische stap, die o zo vaak wordt overgeslagen.

Of doe je maar wat?

Kennis van de unieke kenmerken van jouw organisatie en de betekenis daarvan voor interne communicatie is cruciaal. Anders doe je eigenlijk maar wat.  En zeg nou eerlijk: eigenlijk maar wat doen, dat is toch zonde van al die frisse energie?

Dit blog is gebaseerd op het boekje: ‘Wat doen we nou wel en wat doen we nou niet (meer)? Hoe focus aan te brengen in interne communicatie die bijdraagt aan de organisatiedoelen’. Het boekje helpt je om antwoord te vinden op de fundamentele vragen die richting geven aan de bijdrage van interne communicatie aan jouw specifieke organisatiecontext en doelen.

Het boekje maakt deel uit van een reeks themaboekjes rondom interne communicatie en is te bestellen.

De bijdrage van interne communicatie is ook een onderwerp in de geheel vernieuwde uitgave van .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie