Premium

Leg je eigen normen niet op aan anderen

[Column] Als je je ergert aan adverteerders, onderneem dan zelf actie in plaats van op te roepen tot een boycot, vindt Ruud de Langen.

Foto: ANP/Koen Suyk

Het was misschien nodeloos kwetsend van GeenStijl om niet de Volkskrant, maar een journaliste persoonlijk aan te pakken via de ‘Zou u haar doen-methode’. Dat is niet zomaar een sluis openzetten, maar vergelijkbaar met het neerhalen van de Chinese Drieklovendam.

Daar is niet tegenaan te dweilen. En ja, ga ook gewoon lekker bij Pauw of Tan zitten om je actie even uit te leggen. 

Aan de andere kant begrijp ik het klaagpamflet niet en het feit dat Volkskrant en NRC, zelf ook verdienend aan advertenties, hier zoveel ruimte aan geven. Het pamflet spreekt adverteerders aan en stelt onomwonden dat vrouwenvernedering en racisme de norm en niet de uitzondering is op GeenStijl en Dumpert. 

Kijk gewoon lekker niet
Maar even serieus mensen, open eens de website of app van Dumpert op een willekeurige dag en kijk dan eens op de homepage. Je kan geen filmpje aanwijzen − van de vijftien in beeld − dat racistisch is of vrouwenvernedering enthousiasmeert.

En als ik de stukjes op GeenStijl lees de laatste dagen, en ook de veertien jaar daarvoor, geldt precies hetzelfde. De toon en inhoud kunnen je smaak niet zijn. Dat mag. Maar kijk dan gewoon lekker niet.

Ga jouw eigen norm niet opleggen aan anderen. Laat dat over aan de specialisten in de hoofdkantoren van Ankara en Pyongyang. En doe het al zeker niet door het ouderwets uitzenden via een klaagpamflet, lekker veilig vanachter het bureau geschreven. 

Persoonlijk actie nemen
Als je je ergert aan adverteerders waarvan jij persoonlijk vindt dat ze daar niet zouden moeten adverteren, dan neem je toch ook persoonlijk actie?

Dan zeg je lekker je Rabo Regenboogrekening op, eet je gewoon een bak wortels en nooit meer een Big Mac bij MacDonald’s, laat je je niet cremeren bij Yarden, laat je de Jumbo Racedagen links en rechts liggen en boycot je gewoon keihard dat Sprookjesbos van De Efteling.

Maar ga adverteerders niet de maat nemen met jouw norm. Kunnen ze prima zelf over nadenken. 

Elk platform krijgt het publiek dat het verdient en de adverteerders die dat publiek willen bereiken. Maar laten we vooral de rechter bepalen wat wel en niet door beugel kan. Het is mooi geweest met deze shitstorm. Zullen we met z’n allen gewoon weer effe normaal doen?

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie