Onderzoek Abovo Media: audiovisuele content populairst, folder op tweede plaats

Het mediabureau onderzocht het gedrag in mediaconsumptie.

123rf.com

Abovo Media heeft in samenwerking met DVJ Insights onderzoek gedaan naar beleving en frequentie van mediagebruik. De onderzoekers concluderen dat het niet de vraag is waar de consument zich bevindt -online of offline- maar welke beleving er ten grondslag ligt aan mediagebruik.

Live televisie wordt nog steeds als een activiteit gezien die samen wordt gedaan. Met het gezin samen op de zaterdagavond voor de buis. Terwijl de digitale varianten met name alleen gekeken worden. Live radio wordt gezien als gezellig. On demand radio daarentegen is vooral handig. Offline folders en papieren kranten bieden een moment van ontspanning. Terwijl hun digitale variant als makkelijk wordt ervaren en om snel op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen.

Zo spelen bij alle mediumtypen verschillende emoties een rol. Naast beleving is ook frequentie van mediagebruik onderzocht. Online kanalen groeien, maar ook traditionele media blijken nog springlevend. Zo kijkt 96 procent van Nederland regelmatig tv en 89 procent leest regelmatig een folder op papier.

De belangrijkste resultaten:
- Positieve waardering media over alle types
Over het algemeen worden alle mediatypen zeer positief gewaardeerd. Audiovisuele content wordt vooral leuk en makkelijk genoemd. Audio scoort met name op gezelligheid. De folder op aanbiedingen en kranten op makkelijk.

-  Jonge en oudere doelgroep verschillen het meest in mediagebruik

-  Audiovisuele content is koploper
97 Procent van de Nederlanders tussen de 18 en 70 jaar kijkt wel eens live of digitaal tv. De nummer 2 is de folder (95 procent van Nederland).

- Live kijken en luisteren scoort
Nog steeds 96 procent van de respondenten kijkt lineaire tv. De digitale varianten liggen hier met 83 procent on demand, 83 procent uitgesteld en 86 procent korte video’s vrij dicht bij. Bij radio is dit verschil groter; 95 procent luistert live radio ten opzichte van 27 procent uitgesteld en 46 procent on demand.

-  Dagbladgebruik nog steeds populair
De papieren versie wordt door 70 procent gelezen, de online variant door 61 procent. Folders doen het online goed (53 procent), maar nog altijd minder dan de offline versie (89 procent).

Niels Bruinsma, strategisch directeur Abovo Media: “Wij hadden behoefte aan onderzoek naar mediagebruik en specifiek naar de beleving hiervan. Online en offline lopen steeds meer in elkaar over. We zien wel dat hier een andere beleving aan ten grondslag ligt. Juist deze beleving is voor ons belangrijk in de keuze voor mediumtype. Dit onderzoek helpt ons om in het veranderende medialandschap alle verschillende kanalen, technieken en mediumtypen nog effectiever te kunnen combineren.'

Voor het onderzoek werden kwalitatieve technieken zoals storytelling en vrije associaties, gebruikt, waarmee naast de kwantitatieve cijfers ook de emotie en beleving bij mediaconsumptie kon worden gemeten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie