Premium

‘Online first koers RTLZ werpt vruchten af’

Volgens uitgever Joris van Lierop zijn er betere cijfers, zowel online als op tv.

Van Lierop reageert daarmee op ‘de wat andere teneur in sommige media’. ‘Sinds april vorig jaar is er aan de programmering niets veranderd.’

Sinds april 2017 heeft RTLZ het roer omgegooid, na het mislukken van de 24-uurs zakenzender. ‘We bouwen sinds 2015 aan een zakelijk netwerk. Aanvankelijk hebben we ons gericht op veel eigen programma ontwikkeling. Na een jaar moesten we concluderen dat de kijkcijfers te ver achter bleven bij de doelstellingen en ten opzichte van de energie die we erin staken. Sindsdien werkt de redactie digital first en die content kan ook op tv komen. We hebben ons redactionele proces dus omgedraaid. Vanuit online naar tv in plaats van andersom is ook redelijk uniek in de tv-wereld.’
 
Zenderaandeel en streamstarts
Dat RTLZ recent zou zijn gestopt met de non-stop nieuwsprogrammering overdag op de lineaire zender, is volgens Van Lierop geen nieuws. ‘Dat doen we al niet meer sinds april vorig jaar. We hebben twee nieuwsblokken - in de ochtend en de namiddag. ’s Avonds hebben we een programmering die blijkt te werken, met onze RTLZ Docs en korte nieuwsupdates.’
 
Volgens Van Lierop werpt die richting zijn vruchten af.  In de voor RTLZ belangrijkste doelgroep 25/59 AB1 heeft de tv-zender in alle tijdvakken geprofiteerd, blijkt uit SKO-cijfers. Het totale zenderaandeel steeg van 0,8 in 2016 naar 1,1 procent vorig jaar.
 
Het bezoek aan de eigen site/app groeide met circa 40 procent sinds april 2017 en inmiddels haalt RTLZ over alle kanalen 3 miljoen streamstarts per maand. Van Lierop zegt verder dat de interactie tussen tv en online goed werkt. Verder ziet hij dat adverteerders vaker inzetten op digitaal in combinatie met tv, zoals Philips, NS, Rabobank en Ziggo Zakelijk. ‘Met RTLZ bereik je de zakelijke beslisser, volgens het het recente DMS (decision makers) onderzoek is RTLZ het grootse zakelijke merk.’
 
Evenementen
Naast tv en digitaal zijn evenementen een belangrijke derde tak. 'We hebben ons MKB Ondernemerscongres, Het Beurs Inside Beleggersevent en het Techevent Bright Day. Daarnaast organiseren we inmiddels wekelijks online evenementen. Hieraan nemen tussen de 500 en 2500 mensen aan deel. Afgelopen jaar hebben met online en offline events circa 35.000 ondernemende mensen bereikt, en we verwachten dat dit jaar te overtreffen. ’
 
‘RTLZ is dus springlevend en groeit hard door als zakelijk netwerk. We hebben geen reden een andere koers te gaan varen  RTLZ blijft zich richten op de pijlers ondernemen, finance en tech/innovatie via digitaal, tv en met evenementen.'
 
 
Beeld: RTLZ
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie