Oorlogvoeren is een kunst, ook voor John de Mol

[Column] John de Mol wil koste wat het kost een groot Nederlands mediabedrijf neerzetten. Lees eerst eens Sun Tzu, adviseert Ruud de Langen.

John de Mol domineert dezer dagen de financiële- en marketingvakpers. Neerlands meest succesvolle mediaondernemer aller tijden strijdt tegen de Belgen van het Mediahuis om de Telegraaf Media Groep (TMG). 

Wie naar De Mols imperium kijkt, ziet een zakenman met grofweg twee petten op als het over media gaat. Aan de ene kant de John de Mol die als bedenker van tv-formats tot de besten van de wereld behoort. Als je drie Emmy’s op je nachtkastje hebt staan, mag je gerust zeggen dat je wereldkampioen televisiemaken bent. 

Mediabedrijf voor groot publiek

Aan de andere kant zie je de man die al meerdere pogingen heeft gedaan in Nederland een mediabedrijf neer te zetten dat een groot publiek trekt. Eerst was het de moedige poging om Sport7 eind vorige eeuw neer te zetten.

Daar was hij te vroeg mee. Het publiek wilde niet de prijs van een zak patat betalen voor hun voetbal. Later volgde met Talpa de lancering van televisiezender Tien. Maar ook daar bleek de tijd niet rijp voor. Het in de ogen van het publiek met grof geld en geweld bij elkaar gekochte sterrennet werd niet beloond met hoge kijkcijfers.  

Potje risken

John de Mol heeft echter het werkwoord opgeven uit zijn woordenboek gescheurd. Hij zal niet rusten voordat hij een zegevierend Nederlands mediabedrijf heeft neergezet. Zijn persoonlijke voetafdruk in de mediageschiedenis die hem de erkenning verschaft die hij verdient.

Dus blijft De Mol aandelen kopen in TMG. Het is alsof hij een potje aan het risken is. Hij blijft extra legers plaatsen in het TMG-continent. 

Inmiddels is de strijd in het nadeel van De Mol geëindigd . Een goede leestip voor John de Mol is het boek ‘Art of War’ van de roemruchte Chinese generaal Sun Tzu (rond 500 voor Christus!).

Winnen zonder wapengekletter

Hij beschrijft dat de ultieme manier van een oorlog winnen er een is zonder wapengekletter. Als je een land wilt veroveren, neem je eerst de bevolking voor je in. Bij TMG zijn dat de familie Van Puijenbroek en de redactieraad. 

Sun Tzu zegt ook dat het geen goed idee is een land of regimenten te vernietigen. Dus zal een elegante uitweg volgen. De Mols aandelen in ruil voor de radiozenders en een mooie productiedeal. En daarna is het wachten op Johns vierde poging.

Beeld:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie