Ragan’s #PRsummitING in Amsterdam – Hands up!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op 16 en 17 mei jl mocht ik de “” bijwonen; waardevol omdat het expliciet de legt tussen PR en social media en omdat het vooralsnog een van de weinige keren is dat de permanente van Ragan buiten de VS neerstreek. Ragan.com en zijn PR-Daily newsmail bieden voor het vakgebied PR een digitale nieuwsbron, en met starten ze een fraaie video-database voor professionals. De gratis PRDaily heeft 1,2 miljoen lezers (gemanaged door 2 man) en krijgt als voornaamste kritiek dat het teveel lijstjes rondzendt. Mark Ragan (foto) daarover: “Dat snappen we en doet een beetje pijn, maar we merken dat traffic meteen daalt als we minder lijstjes sturen, dus what do you do?

De PR summit ging in hoge mate over het trending topic online engagement. Offline was de meest gebruikte truc van de sprekers om af en toe te vragen hoeveel mensen in de zaal wel eens hadden gehoord van de spreker / het bedrijf van de spreker / de klanten van de spreker / het onderwerp van de spreker; “hands up please?!” Er werd (gelukkig slechts) een keer de wave gedaan en een spreker – een voormalig militair – vroeg tijdens de lezing de zaal om op te staan om een paar seconden later doodleuk te zeggen: “be seated”. Spreekstalmeester Mark Ragan hoorde ik in de wandelgangen verzuchten dat het moeilijk is “to read this audience” – maar coole Nederlanders reageren in de bioscoop of het leslokaal ook zelden realtime op de show. Voor Amerikanen is direct response belangrijker tijdens een voorstelling; zij hebben dan ook de uitgevonden.

De line-up
Zoals met zoveel events is de essentie al op twitter verschenen, in dit geval onder . Voor het gemak van de lezer staan hieronder de highlights met links en relevante quotes van alle op een rij:

1. Baas van training- en eventbureau : "De toekomst van PR is brand journalism", “Content + engagement = succes.”, “Een content strategie is zinvol, niet een social media strategie.”, “Effectieve websites zien er uit als een dagblad, bijvoorbeeld ”, “Technische en financiële belemmeringen zijn weg, de enige grens voor PR-succes is de kwaliteit van het verhaal.”

2. van , het bedrijf dat o.a. bekend is van "": “Iedereen doet bij ons social media”, “Transparantie is cruciaal, intern en extern.“, “Ons callcenter heeft geen scripts, het gaat om connectie.“, “Ja we zijn misschien een beetje een cult, dat zit ook in culture.”

3. , een internationaal ingenieursbureau: “Het wordt te duur om overal PR-mensen in te huren; waarom geen callcentre voor social media in een lagelonenland?”

4. , chef externe communicatie ING NL: “We hebben verkeerd gereageerd op het : We kozen voor accuraat in plaats van snel. Niet goed.”

5. van MTV werkte eerder voor Ryanair’s Michael O’Leary: “Van alles wat ik op school heb geleerd over communicatie deed O’Leary het . En het werkte.”

6. , : “Social media maakt reactietijd korter maar voorbereidingstijd langer omdat je – door buzz te volgen – beter kan anticiperen.”

7. , : “De meest gevraagde kwaliteit van een PR-professional is social media.”

8. , chef twitter van “Fans vinden het mooi als je stuff from behind the scenes laat zien.”

9. van : “Bij ons heb je een nodig voordat je online mag meedoen.”; “Online en werkt volgens dezelfde principes als dating.”; “Trucs werken niet; in media vergt hard , eerlijk en zijn.”

10. , reclameman: “Vroeger ging de customer journey volgens de funnel van , dat lijkt op bowling; nu is het meer flipperen waarbij mijn formule is: : 1 (gericht) verhaal x Relevantie x Emotie x Engagement x zigzaggend door de doelgroep = succesvolle storytelling.”

11. , medebedenker en van ">: “Bij moet je mensen vertrouwen en geven. Wat kan er gaan? Veel.”

12. , Silicon Valley : “Ik wil persberichten maar social media releases, of op zijn minst meer url’s!”

13. , chef en : “Mensen vertrouwen autoriteiten niet meer, wel mensen zoals zij zelf zijn”, “Facebook laat de top-3 in social media
zien: like, comment en (de hoofdprijs) .”, “Engagement doe je met , niet met dingen.”, “Social is onderdeel van ons one-company-beleid.”

Takeaways:
Geen congres zonder learning points. Dit hield ik er aan over:

1. Een PR-professional heeft bij voorkeur journalistieke ervaring. Of het nu content marketing of storytelling heet; het persbericht en website als folder verliezen het van virals en pakkende tweets waarbij de journalistieke aanpak wint.

2. Bloggers en andere influencers vormen steeds vaker een alternatief voor traditionele media voor consumenten, dus ook voor PR-professionals.

3. PR-professionals hebben baat bij technologisch inzicht van het internet: je moet begrijpen wat websites, apps, social media en met name video / digital storytelling kunnen en hoe je dat kan realiseren.

4. Wat blijft: wees interessant en geïnteresseerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie