Recensie: Vlinder in de boksring

Register Marketeers van NIMA recenseren regelmatig relevante marketingboeken. Johan Bel RM las Vlinder in de boksring, van Erwin Wijman, José Evers en Piet Hein Smit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Johan Bel: ‘Vlinder in de boksring gaat over challengers in de markt, over bedrijven die de regels van het spel weten te veranderen. Echte rebellen dus. Stiekem hoop je dat je dat dat zelf nog eens overkomt, maar in je hart weet je dat daar heel veel lef, creativiteit of soms heel diepe zakken voor nodig zijn. 

De ondertitel luidt ‘De 7 regels voor challengers die willen winnen en marktleiders die niet willen verliezen’. Aan de hand van 9 praktijkcases laten de schrijvers zien hoe kleine bedrijven in staat zijn geweest om de gevestigde orde aan te pakken. Bekende namen als easyJet, Route Mobiel, Tango, Suitsupply en Avis vielen de marktleiders aan in hun zwakte, op of soms over het randje van de ethiek, maar bijna altijd met resultaat. De challenger is in staat de regels van het spel te veranderen in markten die gesettled zijn en gedomineerd worden door een sterke marktleider. Veelal met spraakmakende campagnes, met veel lef, ondernemerschap, creativiteit en snelheid.  Het overkwam niet de minste bedrijven, Hertz, Albert Heijn, ANWB, de grote banken, oliemaatschappijen. Soms reageerden ze goed, maar vaak had hun reactie het tegengestelde effect en brachten ze de challenger nog meer succes. De 7 challengerregels die worden beschreven, maken duidelijk hoe challengers succesvol kunnen zijn en hoe de aangevallen marktleider het best kan reageren.

Wat een heerlijk boek is dit, het leest als een jongensboek. De structuur is goed opgezet, de teksten zijn inspirerend en lezen prettig, de boodschap is helder en de vele visualisatie doet de rest. Bovendien zal een groot aantal lezers de campagnes nog herkennen en zich verkneukelen aan de humor die er in zit.

Maar dit boek gaat verder dan alleen de campagnes, het vertelt ook het verhaal van een ondernemer of onderneming die een slimme en doordachte marketingstrategie heeft ontwikkeld. Dat maakt het geschikt voor ondernemers, marketingstrategen, communicatiespecialisten en reclamemakers.&

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie