War for Talent: Dentsu Aegis Network

"Ruimte bieden voor ondernemerschap hoort echt bij de cultuur van Dentsu Aegis Network’

Bootcamp

De dynamische mediabranche is gebaat bij het aantrekken van jong talent. Maar hoe vind je dit jonge talent en nog belangrijker: hoe hou je ze binnen? BrandDeli gaat op zoek naar het antwoord, bij zichzelf & bij partners in de markt, op de vraag: wat is belangrijk in deze “war on talent”? In deze editie aan het woord, Dentsu Aegis Network.

Bij binnenkomst in de grote hal van het in 2012 gebouwde energiezuinige pand van Dentsu Aegis Network (DAN) valt op dat het licht en open is, met veel grote ramen met uitzicht over de Amsterdamse Houthavens. Een gebied dat nog volop in ontwikkeling is en waar momenteel allerlei nieuwe bouwprojecten lopen. De vergelijking met DAN kan makkelijk gemaakt worden, want ook de Nederlandse tak van het internationale communicatienetwerk is altijd in beweging. In het pand in Amsterdam werken 350 collega’s samen. Om een goed beeld te krijgen van wie dat zijn, kun je het beste binnenstappen rond lunchtijd. De lunchruimte is namelijk direct op de begane grond in de lobby. Op elke verdieping zit een ander bureau die volgens de eigen huisstijl de ruimte heeft ingericht. Elke verdieping heeft een koffiebar met vers fruit, is open en heeft een zithoek, handig voor de ‘vrijmibo’

In totaal is DAN met ruim 750 mensen in Nederland, met een gemiddelde leeftijd van begin dertig. ACHTUNG! en het nog niet zo lang geleden overgenomen Merkle zitten op andere locaties. Maar uiteindelijk is werken vanuit het grote hoofdkantoor aan de Houthavens de essentie. ‘Zo kunnen we beter samenwerken en kunnen we de klant een one-stop shop experience aanbieden, zegt CEO Julius Minnaar. ‘We werken met elkaar aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen. Dit doen we voor lokale én internationale klanten. Innovatie is een van onze grootste drijvers. Een voorbeeld hiervan is de recente lancering van NowLab van Isobar. Door middel van workshops en innovatie sprints in een speciaal hiervoor ingericht innovatielab, versnellen we innovatie voor onze klanten.’

Eager om te leren
HR Director Monique Benda is zes maanden werkzaam voor DAN, maar ze kan de eerste indruk van het bedrijf nog heel goed herinneren. ‘Op het moment dat ik het pand binnenkwam, verbaasde ik me over het internationale karakter van het bedrijf, tegelijkertijd kreeg ik direct een warm en huiselijk gevoel van de mensen die ik sprak. We zijn best groot met 350 mensen in één pand, maar toch is iedereen benaderbaar. Een positieve cultuur dus. Het is open, jong, dynamisch en ondernemend. Iedereen is heel eager om te leren.’

Echt bijzonder vindt ze dat iedereen ondanks de drukte, ook bereid is om kennis te delen met anderen. Benda: ‘Een voorbeeld hiervan zijn de DAN academies. Dit zijn workshops van 1 uur die onze specialisten geven over uiteenlopende onderwerpen, zoals PPC, SEO, Creatie, Personal branding. Ben je bijvoorbeeld creatief bij Isobar en wil je meer leren over digital marketing van een iProspect collega, dan kan dat. Blijkbaar hebben we een cultuur gecreëerd waarbij mensen het fijn vinden om hun kennis over te dragen. Niet alleen vakinhoudelijk.’ Zo zijn er ook collega’s die de bootcamp- en kickbokslessen geven.

Het grote issue rond talent en het aantrekken van mensen is: hoe haal je ze binnen en hoe hou je ze daarna vast? Hoe is dat bij DAN? Benda: ‘Specialisten worden (nog) niet opgeleid aan de universiteit en hogescholen. Het helpt al om jonge talenten verder op te leiden via onze traineeships (programmatic en PPC). Die zullen we steeds meer gaan uitbreiden naar andere specialisatiegebieden.’


 

Dentsu Building

Referral programma
Het referral programma werkt goed in dat kader. Draag je een nieuwe collega aan, dan krijg je hier een beloning voor, zodra de nieuwe collega door de proeftijd is gekomen. ‘Daarom is het extra belangrijk om te zorgen dat onze collega’s het hier naar hun zin hebben en onze organisatie aanbevelen bij bekenden’, zegt de HR-Director. ‘We bieden verschillende opleidingen en trainingen aan en maken het werk leuk door successen goed te vieren: wekelijkse, maandelijkse borrels en een nieuwjaarsfeest. We hebben net ons jaarlijkse DAN Event achter de rug: een heel goed feestje met alle collega’s in een beachclub in Kijkduin, mét hotelovernachting. Dit jaarlijkse feest is legendarisch onder collega’s.’

Daarnaast is goed voor je medewerkers zorgen door het aanbieden van een verse lunch, fruit op alle afdelingen, massage, bootcamp, yoga, inloop spreekuur van de bedrijfsarts en een on-site coach al bijna een vanzelfsprekendheid geworden. ‘Maar dat maakt het leven zeker aangenamer.’

We are Dentsu Aegis Network NL

Steeds afhankelijker van specialisten
Volgens Benda is de grootste uitdaging in de war on talent dat naast de algemene krapte op de arbeidsmarkt ons vakgebied steeds afhankelijker wordt van de beste specialisten. ‘Die zijn al lastig te vinden. Specialisten die ook nog ervaring meebrengen, is dan een nog grotere uitdaging. Insourcing - adverteerders die hun eigen specialisten in huis nemen - en specialisten die voor zichzelf beginnen zijn dan een extra ‘bedreiging’. We zijn dan ook heel blij met initiatieven zoals het restart network. iProspect, ons digital marketingbureau, werkt met net opgeleide specialisten. Zij leiden onder andere immigranten en vrouwen op in technische beroepen. Wij hebben nu twee developers uit het netwerk aangenomen. Een heel mooi initiatief waarbij het mes aan twee kanten snijdt.’

Benda ziet dat er een grote behoefte bij de medewerkers is om zich te blijven ontwikkelen. Naast de DAN Academies biedt het bedrijf ook trainingen aan die niet per se vakinhoudelijk zijn, zoals leiderschaps- en consultancy skills. ‘Omdat we een internationale organisatie zijn, vinden we het ook belangrijk dat je Engels op een professioneel niveau kunt toepassen. Dus kun je een cursus Business English volgen. Binnenkort introduceren we een cursus Nederlands voor onze expats.’

Letterlijk grenzen verkennen
Volgens Minnaar is het leuke van een internationale organisatie dat het mogelijk is om letterlijk je grenzen te verleggen. ‘We bieden verschillende mogelijkheden aan om in het buitenland te werken. Als je het leuk vindt om een weekje je eigen werk voort te zetten in een van onze kantoren in bijvoorbeeld Madrid of Singapore, dan kan dat. Dit is wel op eigen kosten. Wil je een serieuze overstap maken en bij een van de bureaus in het buitenland werken, dan helpen we je om de stap te kunnen maken. Twee van onze datacollega’s werken nu in Canada en New York.’

Ook in Nederland doet DAN aan liquid talent. Twijfel je over een switch van bijvoorbeeld digital marketing naar media, dan kan het zomaar zijn dat je een overstap maakt van iProspect naar Carat. Minnaar: ‘Voordeel is dat je in hetzelfde pand blijft en je geen afscheid hoeft te nemen van je collega’s.’  

Dentsu

Ondernemerschap
Kenmerkend voor de DAN cultuur, is dat er ruimte is voor ondernemerschap. Minnaar geeft twee voorbeelden. ‘Walter Flaat heeft zijn idee uitgewerkt om alle dataspecialisten van de bureaus bij elkaar te zetten en heeft alle dataexpertises binnen ons bedrijf gebundeld. Hij zit inmiddels bij DAN in Canada om daar ook een data-unit op te zetten. Een tweede is het Ambassador Team, een denktank met mensen van de verschillende DAN bureaus die zorgen voor meer kennisdeling en samenwerking. Zij organiseren de DAN Talent award en Table of Aces, een diner met collega’s om elkaar beter te leren kennen en samenwerking te bevorderen. Ook hebben ze in samenwerking met HR een nieuw CSR-beleid opgezet met als thema digital inclusion. Ze hebben voor elkaar gekregen dat iedereen éen dag per jaar vrij krijgt om zich in te zetten voor goed doel wat binnen het thema valt.’

Het bevorderen van diversiteit staat in deze branche ook hoog op de agenda. Dan gaat het niet alleen over vrouw-man, maar bijvoorbeeld ook over vast/flexibel werk. Speelt dit binnen DAN? ‘We kijken vooral naar je talent en ervaring en niet per se naar je achtergrond’, zegt Minnaar. ‘Want die luxe heb je niet altijd. We zien wel dat diversiteit in teams zorgt voor verschillende invalshoeken en dus beter werk oplevert voor klanten. We willen graag de man-vrouw verhouding goed houden. Die zit nu op 46-54 procent. We bieden vrouwen vanaf 2019 flexibele uren in de eerst maand naar het terugkeren van zwangerschapsverlof. Thuiswerken en flexibele tijden supporten we zeker.’

Profilering
Tot slot krijgt employer branding steeds meer bewuste aandacht vanuit de organisatie. Benda: ‘Vreemd genoeg zijn we van nature een bescheiden organisatie. Dit mag meer plaats maken voor een gezonde dosis profilering. De marketingcommunicatieafdeling creëert een podium voor onze mensen. Ze faciliteren de beste specialisten om zich te ontwikkelen tot sterke public speakers, motiveren collega’s om artikelen en blogs te schrijven en trots te zijn op het werk wat ze doen.’

Dat heeft opgeleverd dat er al veel meer cases geschreven en awards gewonnen worden dan een aantal jaren geleden. ‘Dat ligt niet per se aan het werk, maar meer dat er nu aandacht aan wordt besteed. Er wordt natuurlijk veel vanuit de organisatie gecommuniceerd, maar mensen hebben meer vertrouwen in échte boodschappen van échte werknemers. Daarom staan onze mensen steeds vaker in de spotlights.’

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Not Responding
nice post great work spirit. the point you have just explained is very nice. I appreciate it. for more information please do have a look at
health https://notresponding.net/windows-modules-installer-worker/
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.