Televisiereclame heeft geen invloed meer op koopbeslissing

Amerikaanse mannen vanaf 18 jaar beschouwen televisiereclame niet langer als een factor van invloed als het gaat om koopbeslissingen. Voor slechts 22 procent van de respondenten is dat nu nog wel zo, maar dat is 8 procent minder dan 10 jaar geleden. Dit zegt onderzoeksbureau Vertis Communications, dat 10 jaar lang trenddata verzamelde in zijn onderzoek Customer Focus: Decade of Data.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het bedrijf telefoneerde hiervoor met 3000 Amerikaanse consumenten, mannen en vrouwen.

27 procent van de mannen vanaf 18 jaar laat hun koopbeslissing voor een groot deel afhangen van... inserts in tijdschriften. Dat percentage lag 10 jaar geleden op 19 procent.

Een andere uitkomst: jongvolwassenen kiezen steeds minder voor persoonlijke interactie als ze een vrijetijdsbesteding zoeken.

Overige resultaten:

  • Sinds 1998 daalde het percentage jongvolwassenen in teamsporten van 19 naar 13 procent,
  • De hoeveelheid tijd die men besteedt aan computers is gestegen, van 8 procent in 1998 naar 21 procent in 2008,
  • Het percentage jongvolwassenen dat naar de film gaat, is gezakt van 13 naar slechts 3 procent,
  • Het percentage jongeren dat thuis televisie kijkt, is gestegen van 24 procent in 1998 naar 32 procent in 2008,
  • In 1998 mocht 69 procent van de vrouwen tussen de 18 en 24 meebeslissen als er consumentenelektronica werd aangeschaft. In 2008 is dat 91 procent. Meest populaire items: gsm’s, pc’s en digitale camera’s,
  • 68 procent van de vrouwen boven de 50 hebben nu toegang tot internet. In 1998 was dat 30 procent,
  • In de afgelopen 10 jaar is het percentage vrouwen tussen de 25 en 34 dat alleen woont, gestegen met 8 procent van 30 procent in 1998 naar 38 procent in 2008,
  • 41 procent van de vrouwen heeft in 2008 een universitaire of hbo-studie afgerond, tegenover 28 procent in 1998,
  • Steeds meer mensen voelen zich sociaal verantwoordelijk en steunen daarom op de een of andere manier slachtoffers van (natuur)rampen. In 2000 bijvoorbeeld reageerde 77 procent direct na de aanslagen van 9/11, maar in 2005 lag dat percentage na de overstromingen in New Orleans op 85 procent,
  • Sinds 2004 ligt het percentage mensen dat een winkel bezoekt zonder enige voorkennis van producten op 31 procent. In 2008 ligt dat percentage op 17 procent en heeft 57 procent van de consumenten al een offline vergelijkend onderzoek achter de rug voordat men een winkel binnenstapt. 50 procent kijkt eerst online rond, 38 procent kijkt in een catalogus,
  • Meer mensen zijn van plan dit jaar een auto te kopen. In 1998 lag het percentage potentiële kopers op 58 procent, in 2007 op 70 procent,
  • Maar dat wordt dan waarschijnlijk een tweedehands auto; 53 procent in 2007 tegenover 45 procent in 1998,
  • Consumenten gebruiken die auto minder voor vakantiedoeleinden; dat percentage daalde de afgelopen 10 jaar met 5 procentpunten,
  • Minder mensen zijn van plan een vakantie te nemen in 2008. In 1998 lag dat percentage op 70 procent, in 2008 is dat 67 procent,
  • 43 procent van de vakantiegangers boekt in 2008 een vliegreis, in 1998 was dat 40 procent.

Bron: Marketingcharts

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie